Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 20 квітня, 10:22:13

Децентралізація влади та реформування органів місцевого самоврядування в державі - основа подальшої європейської інтеграції України

07.12.2017   08:16Агенцiя

Тези звітної доповіді голови обласної ради Ігоря Вдовенко "Про роботу обласної ради за період з грудня 2016 по грудень 2017 року".

Протягом звітного періоду основними пріоритетами у діяльності обласної ради були забезпечення ефективного соціально-економічного розвитку Чернігівщини, реформування системи органів місцевого самоврядування, підвищення рівня добробуту громадян.

Ключові вектори діяльності керівництва та депутатського корпусу обласної ради були спрямовані на:

-затвердження і контроль за виконанням обласного бюджету та регіональних програм галузевого розвитку Чернігівщини;

-створення належних умов і сприяння процесу реформування місцевого самоврядування і децентралізації влади;

-зростання ролі обласної і місцевих рад у вирішенні актуальних питань життєдіяльностітериторіальних громад;

-надання фінансово-матеріальної допомоги Чернігівським військовим підрозділам, які перебувають в зоні АТО, та родинам полеглих за Батьківщину воїнів;

-ефективне управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області;

-налагодження взаємовигідної міжнародної співпраці із польськими, словацькими, латвійськими, естонськими та іншими зарубіжними партнерами;

-зміцнення співпраці між органами місцевого самоврядування та виконавчою   владою з основоположних завдань розвитку області;

-підвищення кваліфікації   кадрів   органів  самоврядування області;

- інші невідкладні  питання забезпечення життєдіяльності області.

Звітний період часом був непростий в економічному і суспільному аспектах, ускладнений військовими діями на сході України, які тривають вже четвертий рік, гальмуванням окремих реформ, зростанням рівня інфляції.

Однак спільними зусиллями вдалося забезпечити виконання першочергових завдань соціально-економічного розвитку області, утримати стабільний рівень суспільно-політичної ситуації. 

Протягом звітного періоду за участю та ініціативи обласної ради відбулося немало знакових подій. Зокрема:

- презентація нового українсько-німецького проекту Фонду Ганса Зайделя «Сталий розвиток об'єднаних громад Чернігівської області»;

 -Міжнародна конференція «Сприяючи енергоефективності в Україні: кращий досвід із Словаччини» в рамках проекту «Розбудова спроможностей для реформування енергетичного сектору в Україні»;

 -Форум місцевої демократії в Україні з реформування державного управлінняза участю європейських експертів;

 -Підписання Меморандуму про взаєморозуміння щодо сталого розвитку з Програмою розвитку ООН;

- Форум працівників органів місцевого самоврядування Люблінського та Підкарпатського воєводств Республіки Польща і Чернігівської області на  тему «Як працює місцеве самоврядування в Польщі: консультації для України»;

- Форум «Діалог задля децентралізації на Чернігівщині», організований Координатором проектів ОБСЄ в Україні;

 -офіційні переговори про співпрацю  з делегацією Великопольського воєводства Республіки Польща щодо налагодження співпраці між ОТГ Чернігівщини та польськими гмінами, а також реалізації спільних освітніх проектів;

- підписання Територіальної угоди про регулювання основних соціально-економічних принципів і трудових відносин на 2017 – 2020 роки між органами влади, роботодавцями, підприємцями та профспілками.

Протягом звітного періоду голова обласної ради та його заступники брали участь та відстоювали інтереси області на важливих всеукраїнських і міжнародних ділових та офіційних заходах. В тому числі, на:

-конференції Програми Євросоюзу «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні»;

-Третьому Європейському конгресі місцевого самоврядування в Польщі;

-Шостому Конгресі ініціатив Східної Європи;

-Сьомому Міжнародному форумі «Дні польського бізнесу в Україні», багатьох інших міжнародних та всеукраїнських заходах.

Також офіційна делегація керівництва представницького органу Чернігівщини брала участь в засіданнях Ради регіонального розвитку і тематичних парламентських слуханнях, у роботі Правління та З’їзду Української асоціації районних та обласних рад, де голову обласної ради обрано керівником постійної комісії Асоціації з питань науки та освіти.

  За участі та сприяння обласної ради у звітному періоді розпочали роботу:

-Комплексний центр медико-соціальної реабілітації інвалідів з вадами фізичного розвитку ГО «Інтеграція»;

- Українсько-Азербайджанський культурно-освітній центр;

  - Чорнобильський культурно-інформаційний центр Чернігівщини;

   - Агенція регіонального розвитку Чернігівської області;

  - модернізований Центр надання адміністративних послуг Кіптівської об’єднаної територіальної громади;

  - обласний антирейдерський штаб протидії захоплень в аграрній сфері.

У числі пріоритетів  своєї діяльності обласна рада обрала забезпечення сталого соціально-економічного розвитку територіальних громад.

З цією метою депутати спрямували свою роботи на якісну розробку та контроль за виконанням галузевих програм розвитку та ефективне наповнення обласного і місцевих бюджетів.

Вирішенню цих завдань сприяло зміцнення співпраці між органами місцевого самоврядування та виконавчою владою.    

У звітний період на чотирьох сесійних засіданнях депутати розглянули майже 270 актуальних питань забезпечення стабільної життєдіяльності області. В тому числі  прийняли 19 галузевих програм. Серед  найбільш значущих:

 - Програма економічного і соціального розвитку області на 2017 рік, де згідно із стратегічними завданнями  визначено пріоритетні та основні заходи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування на звітний період.

У числі важливих і Програма фінансування у 2017 році робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування державного та місцевого значення, яка діє в рамках проведення експерименту з розвитку автомобільних доріг із бюджетом в 225 млн. грн.  

Ці кошти спрямовано на будівництво та капітальний ремонт понад 70 км доріг: Ріпки-Городня-Сновськ-Корюківка-Семенівка; Борзна-Ічня-Прилуки; Корюківка-Сахутівка-Мена; Козелець-Бобровиця, низки інших.

Важливим було і виконання Програми охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області на 2014-2020 роки, на заходи якоїпередбачено понад 30 млн. грн.

На виконання обласної Програми підтримки індивідуального житлового будівництва та розвитку особистого селянського господарства «Власний дім» було  направлено 4,4 млн. грн.  Завдяки цьому, вигідними пільговими кредитами скористалися майже сто сільських забудовників у тому числі і воїнів АТО.

За рахунок Програми передачі нетелей багатодітним сім’ям, які проживають у сільській місцевості області, 35 родин отримали худобу на суму понад 1 млн. грн.

У поточному році за Програмою сприяння виконанню повноважень депутатами обласної ради в  бюджеті виділено 6,4 млн. грн для вирішення проблемних питань громад та виборців, тобто по 100 тисяч грн на кожного депутата. Кошти використані на розвиток соціальної сфери населених пунктів, благоустрій територій, надання адресної матеріальної допомоги громадянам.

Програмою стимулювання до запровадження енергоефективних заходів населення, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів Чернігівщини на 2016-2017 роки передбачено щорічне відшкодування  позичальникам 10% річних за кредитами.

Помітно покращилося матеріально-технічне забезпечення Головного управління національної поліції в області завдяки прийнятій обласною радою Програми профілактики правопорушень у Чернігівській області на 2016-2020 роки.  

Всього ж у поточному році з обласного бюджету фінансується 31 регіональна програма на загальну суму 331 млн. 395 тис. грн.

Керівництво та депутатський корпус ради займали активну позицію в розв’язанні проблемних питань життєдіяльності Чернігівщини і на загальнодержавному рівні. У звітному  періоді  на адресу Президента, Уряду та Верховної Ради України було направлено 22 Звернення обласної ради, на частину з яких надані конкретні та обґрунтовані відповіді і роз’яснення.

Високою активністю у забезпеченні виконання повноважень обласної ради у звітному періоді відзначилась діяльність усіх десяти постійних комісій обласної ради.

Загалом відбулося 64 їх засідання, з яких - 3 виїзні та 2 спільні. У ході роботи постійних комісій розглянуто понад 300 важливих для області питань. Як результат, підготовлено і внесено на пленарні засідання 62 проекти рішень та 9 Звернень обласної ради, прийнято 176 рекомендацій та 2 експертних висновки щодо поліпшення ситуації в різних сферах життєдіяльності області.

Звітний період засвідчив активну позицію депутатів обласної ради щодо відстоювання інтересів своїх виборців. Народні обранці подали понад 60 депутатських запитів до органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, установ та організацій області.

Сприяло вирішенню нагальних проблем на місцях і проведення Єдиного дня депутата, завдяки якому на розгляд у відповідні інстанції були направлені десятки гострих і актуальних питань, що потребують негайного вирішення і реагування.

Позитивну роль у налагодженні ефективної роботи обласної ради відіграв і її виконавчий апарат, який забезпечив організаційний, правовий та інформаційний супровід діяльності представницького органу, здійснював ефективну взаємодію з Апаратом Верховної Ради України, органами місцевого самоврядування та державної виконавчої влади області, громадськими і політичними організаціями, представниками ЗМІ.

Враховуючи те, що в умовах децентралізації та реформи місцевого самоврядування функції та повноваження місцевих рад значно розширюються, на базі обласного Центру підвищення кваліфікації кадрів було проведено навчання майже трьох тисяч представників органів місцевого самоврядування області. Зокрема, всі новообрані голови громад, старости та члени виконкомів ОТГ.

Одним із ефективних інструментів розв’язання нагальних питань у звітному періоді було створення і діяльність робочих груп обласної ради.

За результатами їх напрацювань прийнято Звернення до Верховної Ради України  щодо надання статусу учасника бойових дій бійцям, які в перші дні ведення АТО добровільно пішли захищати Батьківщину, а також помітно збільшено розмір виплати одноразової матеріальної допомоги.

Крім того, за підсумками засідань робочої групи з питань безпеки громадян та недопущення надзвичайних ситуацій на території військових складів боєприпасів Чернігівської області було підготовлено відповідне Звернення до Міністерства оборони України, на яке від Генерального штабу Збройних Сил України отримано ґрунтовну відповідь і детальні роз’яснення.

Також у звітному році плідно працювали робочі групи з вивчення ситуації у психотерапевтичному відділенні КЛПЗ «Чернігівська обласна психоневрологічна лікарня» та з підготовки номінаційного досьє для включення культурної спадщини Чернігівщини до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Забезпеченню консолідації зусиль та взаємодії рад всіх рівнів у вирішенні місцевих питань сприяла діяльність обласної Асоціації «Ради Чернігівщини», в якій представлені обласна, всі районні та міські ради міст обласного значення. У звітний період члени Асоціації разом із керівниками об’єднаних територіальних громад в ході ознайомчого візиту на Закарпаття мали змогу дізнатися, чим сьогодні живуть місцеві громади і як працюють їх колеги в умовах реформування.

Чернігівська обласна рада з самого початку процесу децентралізації в країні займає активну позицію щодо підтримки заходів Уряду, спрямованих на реформування місцевого самоврядування.

Сьогодні Чернігівщина займає третє місце в загальнодержавному рейтингу за темпами створення об’єднаних територіальних громад. На теренах області функціонує 33 ОТГ, до складу яких увійшла майже половина місцевих рад  Придесення. До перших 5 ОТГ, утворених у 2015 році, в 2016 році додалося 11, а протягом звітного періоду – ще 17. Із врахуванням наступних виборів, що відбудуться  24 грудня  поточного року, їх буде вже 37.

Все більш помітними і суттєвими є позитивні результати бюджетної децентралізації, що стала міцною основою для стимулювання громад до об’єднання та підвищення їх фінансової спроможності. Порівняно з відповідним періодом 2016 року доходна частина бюджетів об’єднаних територіальних громад загалом зросла майже на півмільярда грн (у 3,2 рази), у тому числі за власними доходами – на 186 млн. грн (у 2,2 рази). А це – гроші на розбудову інфраструктури, будівництво та ремонт доріг, модернізацію соціальних закладів, підвищення рівня добробуту жителів ОТГ.

У числі пріоритетних напрямків роботи у звітному періоді було і відпрацювання дієвих підходів до ефективного використання природних ресурсів Чернігівщини.

Обласна рада за поданням постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, екології та природних ресурсів розглянула 7 клопотань на отримання спеціальних дозволів на користування надрами. З них погодила отримання спеціальних дозволів на геологічне вивчення та дослідно-промислову розробку питних підземних вод лише для трьох підприємств. Також погоджено видобування торфу для ДП «Чернігівторф».

Насиченою була і діяльність обласної ради у сфері регулювання земельних відносин. Прийнято більше 20 рішень щодо розробки, погодження землевпорядної документації,  припинення та надання у користування земельних ділянок комунальним підприємствам, установам та організаціям.

У звітному році велику увагу було приділено вирішенню питань лісокористування та забезпечення лісосировиною деревообробників. Прийняті рішення щодо погодження низки клопотань постійним лісокористувачам стосовно приведення поділу лісів на категорії на території області. Депутатами затверджено Положення про лісову охорону агролісогосподарських спеціалізованих підприємств КП «Чернігівоблагроліс» обласної ради. Прийнятий нормативний документ надав працівникам підприємства повноваження з охорони лісових насаджень на підвідомчій території.

У звітний період обласна рада приділяла першочергову увагу вирішенню питань охорони навколишнього природного середовища. Дбаючи про поліпшення екологічного стану області, депутати підтримували, визначені рішеннями обласної ради, пропозиції щодо створення/розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду Чернігівщини.

Народні обранці результативно працювали над підготовкою Переліків видатків обласного фонду охорони навколишнього природного  середовища. Окремо цим питанням опікується робоча група з планування природоохоронних заходів обласного фонду, до складу якої увійшли представники всіх політичних сил, обраних до обласної ради.

Одним із пріоритетних напрямів роботи представницького органу Придесення у звітний проміжок часу було питання управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

На сьогодні комунальне господарство Чернігівщини налічує 154 заклади та підприємства, що здійснюють свою діяльність у сферах освіти, охорони здоров’я, культури й соціального захисту, а також підприємницького господарювання. Крім того, обласна рада володіє корпоративними правами у статутних капіталах публічного акціонерного товариства «Редакційно-видавничий комплекс «Десна» - 51 % акцій та Регіонального фонду підтримки підприємництва по Чернігівській області, де частка у статутному капіталі складає 33%.

Зважаючи на економічну та юридичну сутність комунальної власності як матеріальної бази місцевого самоврядування, постійно вишукуються шляхи, розробляються та впроваджуються нові підходи й методи в управлінні майном.

У поточному році були прийняті рішення, які  дозволили змінити підходи в питаннях оцінки майна комунальної власності області, що передається в оренду, усунути чинники, які негативно впливали на процес оцінювання. Наразі оцінка майна здійснюється із застосуванням ринкових важелів.

У свою чергу, обласний бюджет від цього щорічно додатково отримуватиме сотні тисяч гривень.

Чернігівська обласна рада є засновником 28 комунальних комерційних підприємств. Якщо в 2016 році обсяги виробленої ними продукції (наданих послуг, товарообігу) склали 647,0млн.грн, то ще кращі результати вони мають за дев’ять місяців цього року, адже виробничі здобутки аналогічного періоду перевершено на 25,6 млн. грн., а до обласного бюджету вже надійшло  майже 5 млн. грн.

Суттєвим досягненням є те, що на капітальні інвестиції комунальними підприємствами у поточному році спрямовано 14,5 млн. грн, що на 8,1 млн. грн більше від запланованого фінансового  показника.

Важливим у роботі ради є і питання орендних відносин. Тут ведеться послідовна політика, спрямована на залучення до оренди майна комунальної власності області більш широкого кола претендентів, зокрема з ринкового середовища. 

З урахуванням ситуації, що склалась на ринку нерухомого майна, обласна рада у травні поточного року затвердила нову Методику розрахунку орендної плати за оренду майна комунальної власності Чернігівщини. Закладені в ній методологічні підходи кардинально змінили правила нарахування орендних платежів, які існували до цього, що буде сприяти протидії зловживанням у цій сфері господарювання.

Вчасне удосконалення і врегулювання орендних відносин уже має конкретну позитивну віддачу. За підсумками дев’яти місяців 2017 року надходження орендних платежів становили 7,1млн. грн, що на 515 тис. грн або на чверть більше показника аналогічного періоду 2016 року.

У звітному періоді зроблені реальні кроки та відпрацьована стратегія щодо запровадження системи електронних аукціонів, на яких відкрито виборюватиметься право оренди майна комунальної власності області. Крім того, найближчим часом розпочнуть функціонувати електронні реєстри: «Облік майна», «Комунальні підприємства» та «Оренда», де кожен бажаючий зможе отримати повну і детальну інформацію щодо майна комунальної власності області, в тому числі про роботу комунальних підприємств.

Не залишаються поза увагою представницького органу і питання відчуження комунального майна області.

У даний час управлінням комунального майна обласної ради  здійснюються заходи, пов’язані з підготовкою до продажу окремих майнових комплексів, що   сприятиме надходженню додаткових фінансових ресурсів до обласного бюджету.       

Депутатський корпус спрямовує свою діяльність на сприяння військовим частинам та правоохоронним органам, що дислокуються на території Чернігівської області, у якісному виконанні ними завдань із захисту суверенітету та територіальної цілісності держави, підтримує захисників Чернігівщини та їх родини.

Свідченням цього є прийнята обласною радою у серпні 2017 року Програма соціальної підтримки учасників антитерористичної операції, членів їх сімей та бійців-добровольців у Чернігівській області на 2017-2018 роки. Вона передбачає надання допомогимешканцям області, які перебували або служать у складі добровольчих формувань, що були утворені для захисту незалежності та територіальної цілісності України, але в подальшому не увійшли до складу Збройних Сил України та інших, утворених відповідно до законів України, військових формувань.

На виконання цього рішення у поточному році з обласного бюджету  спрямовано майже 300 тис. гривень.

У звітний період під контролем депутатів також перебувала Програма фінансової підтримки членів сімей загиблих учасників антитерористичної операції, завдяки якій 141 особам відшкодовані кошти у розмір 2 млн. 820 тис. грн на спорудження надгробка на могилі померлих родичів.

Обласною радою затверджено програму матеріально-технічного забезпечення  військових частин та правоохоронних органів, які беруть участь в антитерористичній операції та дислокуються на території Чернігівської області фінансування якої протягом поточного року було збільшено  з 1 мільйону 500 тисяч  до  2 мільйонів 60 тисяч гривень. Це дозволило закупити необхідне обладнання, запасні частини та комплектуючі до автомобільної техніки, речове майно, будівельні матеріали, а також здійснити перевезення до військових частин, зони проведення антитерористичної операції і в зворотному напрямку близько 3700 військовослужбовців Чернігівщини.

Також, протягом звітного періоду комунальним підприємством обласної ради «Чернігівоблагроліс» надавалась благодійна допомога військовим частинам, учасникам АТО  у вигляді лісопродукції загальним обсягом 196 кубічних метрів на загальну суму 214 тис. грн.

Приділялась особлива увага і здійсненню правового забезпечення діяльності обласної ради, проведенню юридичної експертизи проектів рішень, а також роботі над внесенням пропозицій до законопроектів.

Обласна рада відстоювала і захищала права та інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області та законність прийняття власних рішень в судовому порядку.

Так, за звітний період в судах різних інстанцій було загалом розглянуто близько двадцяти судових справ,  за результатами  яких майже в усіх випадках підтверджено законність позиції обласної ради.

Обласна рада також  займає активну позицію з питань законотворчої діяльності.

Неодноразово, в рамках цієї роботи, напрацьовувались та вносились до Верховної Ради України,  Кабінету Міністрів України, Української асоціації районних та обласних рад пропозиції щодо вдосконалення діючого законодавства, зауваження та пропозиції до низки законопроектів, інших нормативних актів.

На виконання Закону України «Про запобігання корупції», обласною радою розроблена та прийнята Антикорупційна програма Чернігівської обласної ради на 2017 рік. Цей документ пройшов відповідні погодження у Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК).

З метою підвищення рівня знань в сфері запобігання корупції працівники виконавчого апарату обласної ради  постійно беруть участь у семінарах і тренінгах з цих питань, що проводяться спеціалістами НАЗК.

 У своїй  діяльності обласна рада постійно  приділяла серйозну увагу дотриманню вимог Конституції України, Закону України «Про звернення громадян» та Закону України «Про доступ до публічної інформації».

З початку поточного року до обласної ради надійшло 314 звернень громадян, в тому числі безпосередньо до голови обласної ради звернулося 217 громадян. На особистому прийомі керівництва обласної ради побувало 176 відвідувачів.

У тематичній структурі звернень більшість займають питання соціального захисту населення. Жителів області турбували рівень пенсійного забезпечення, отримання соціальних виплат та субсидій, забезпечення інвалідів автотранспортом, надання пільг особам, які мають на це право.

У звітний період одним із важливих напрямків роботи була інформаційна політика обласної ради. Вона була спрямована на поглиблення прозорості і публічності її діяльності, реалізацію заходів щодо зміцнення безпеки в медіа просторі в умовах військової та інформаційної агресії проти України.

Ефективне функціонування системи публічного доступу громадян до інформаційних ресурсів обласної ради забезпечував офіційний веб-портал обласної ради.

Дієвими інструментами прозорості депутатської діяльності є оприлюднення протоколів засідань постійних комісій та їх рекомендацій, відкриті протоколи всіх сесій та інформація про результати поіменного голосування депутатів у день проведення пленарного засідання.

Протягом звітного періоду обласна рада показала себе відповідальною, професійною та злагодженою командою небайдужих до долі рідного краю людей, які здатні консолідуватися в ім’я добробуту всіх жителів Чернігівщини, щоб спільними зусиллями вирішувати нагальні проблеми та протистояти будь-яким викликам.

Серед пріоритетних завдань представницького органу Чернігівщини на майбутнє – контроль і максимальне сприяння виконанню затверджених комплексних програм у різних галузях господарювання, подальша підтримка проведення децентралізації влади і передачі управлінських та фінансових ініціатив місцевим радам для забезпечення сталого економічного розвитку Придесення.
 

Останні новини Чернігівщини

«Трагедія в Драмі» — прем’єра документального проєкту-розслідування Суспільного 10:50

19 квітня о 19:00 на ютуб-каналі Суспільне Чернігів відбудеться прем'єра документального проєкту «Трагедія в Драмі».

Ярмаркували у Чернігові: яких працівників шукають місцеві підприємства? 10:39

Яку роботу та умови праці пропонують, говорили на ярмарку вакансій етичного бізнесу в Чернігові. Захід відбувся з ініціативи Міжнародної Організації з Міграції (МОМ) за фінансування народу Японії та за сприяння Чернігівської обласної служби зайнятості.

Спільний проєкт міста Чернігова, уряду Німеччини та UNDP в Україні 10:30

Наприкінці 2022 року в Україні було розпочато проєкт «Підтримка швидкого економічного відновлення українських муніципалітетів», який фінансується урядом Німеччини. Реалізує проєкт німецька компанія GIZ та Програма розвитку ООН (UNDP) в Україні.

Чи високі ризики відбудови/відновлення об’єктів соціальної інфраструктури, пошкодженої внаслідок російської агресії в Чернігові? 10:13

Наявність ризиків під час моніторингу визначали аналітики громадської організації «Агенція міських ініціатив».

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 09:44

Протягом минулої доби зареєстровано 3 небезпечні події, а саме: 1 дорожньо-транспортну пригоду та 2 пожежі. Внаслідок цих подій постраждала 1 особа.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини