Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

П`ятниця, 26 квітня, 18:21:26

Микола Звєрєв: У проекті Звернення до вищих органів державної влади враховані всі зауваження та пропозиції щодо поліпшення бюджетного процесу

23.01.2015   07:41Агенцiя

22 січня голова обласної ради Микола Звєрєв завізував текст проекту Звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо вирішення проблемних питань формування місцевих бюджетів, яке народні обранці планують затвердити вже завтра, на 23-й сесії обласної ради шостого скликання. У зв'язку з цим, Микола Звєрєв зазначив, що при доопрацюванні цього документу враховані пропозиції та зауваження, які були висловленні минулого вівторка на розширеному засіданні обласної асоціації органів місцевого самоврядування «Ради Чернігівщини» та Консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при голові обласної ради.

Нагадаємо, що на цьому представницькому заході, за участі народних депутатів України та депутатського корпусу обласної ради, обговорювалися важливі проблемні питання децентралізації державного і місцевих бюджетів в 2015 році та удосконалення бюджетного і податкового законодавства. Як результат, були напрацьовані конкретні пропозиції та зауваження до прийнятих Українським парламентом бюджетних законодавчих актів, а як наслідок, за пропозицією голови обласної ради, учасники засідання одноголосно проголосували за прийняття згаданого Звернення, проект якого і був доповнений їхніми конкретними і конструктивними аргументами.

- Всі розуміють, що Дербюджет-2015 не влаштовує і не задовольняє всі потреби на місцях. Проголошені в країні реформи і децентралізація влади, надання органам самоврядування повноважень по управлінню територіями та фінансових ресурсів, а заодно і зміни до Бюджетного та Податкового кодексів далеко не кращим чином вплинули на процес формування місцевих бюджетів, - наголосив голова обласної ради. – Однак ми будемо робити все залежне від обласної ради, асоціації «Ради Чернігівщини» та Консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при голові обласної ради, аби виправити ситуацію на краще.

Як зазначив керівник, конкретні пропозиції щодо цього висловлені у Зверненні до вищої державної влади, яке, на його переконання, буде прийняте на завтрашньому пленарному засіданні більшістю голосів депутатів. Недарма ж їх називають народними обранцями, адже депутатське завдання – честю і ділом служити людям, громаді і всьому суспільству.

- Впевнений, що до нашого спільного голосу вища влада прислухається і ми отримаємо передбачуваний результат, який задовольнить усіх учасників бюджетного процесу, - наголосив Микола Звєрєв.


Текст проекту Звернення:

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Чернігівської обласної ради

та керівників органів місцевого самоврядування Чернігівської області

до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо вдосконалення бюджетного і податкового законодавства

в умовах бюджетної децентралізації

Звернутися до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України спонукає ситуація дефіциту коштів місцевих бюджетів і необхідність вдосконалення бюджетного та податкового законодавства.

Ми, депутати обласної ради, керівники органів місцевого самоврядування просимо вирішити питання законодавчого врегулювання проблем фінансового забезпечення органів місцевого самоврядування, без розв'язання яких неможливий сталий соціально-економічний розвиток регіонів.

1.Недостатність коштів освітньої та медичної субвенцій у бюджетах районів та міст обласного значення.

Статтями 1032, 1033 Бюджетного кодексу України на фінансування бюджетних закладів передбачені освітня та медична субвенції.

Разом з тим, затверджені Законом України „Про Державний бюджет України на 2015 рік" обсяги цих субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам районів і міст обласного значення менші відповідних видатків 2014 року. Так, освітня субвенція менша в середньому на 18,6% або на 143,7 млн.грн, медична – на 15,2% або на 103,5 млн.грн.

Це спричинить дефіцит коштів місцевих бюджетів на фінансування освітніх і медичних закладів, навіть, без врахування зростання мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 1 грудня 2015 року та значного зростання цін на енергоносії та інші товари і послуги в сумі 247,2 млн.грн.

2.Розрахунок освітньої і медичної субвенцій здійснено на основі положень і норм, що діють з 2001 року, через що він не враховує реального демографічного стану та фінансування галузей, пропозицій місцевих органів виконавчої влади та самоврядування, які напрацьовані впродовж цього часу.

Зокрема, в методиці розподілу освітньої субвенції для зведених бюджетів районів та міст обласного значення області необхідно врахувати показник «відсоток малокомплектних шкіл», включивши до формули відповідний коефіцієнт, а також встановити максимальний коефіцієнт приведення кількості учнів денних загальноосвітніх шкіл, що розташовані у сільській місцевості, у відповідність з кількістю учнів усіх загальноосвітніх шкіл щонайменше на рівні 2,5 замість передбаченого методикою 1,751.

У розрахунку медичної субвенції необхідно ввести збільшувальний коефіцієнт фінансового нормативу бюджетної забезпеченості в розрахунку на 1 жителя для малонаселених районів.

3.У розділі VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо уточнення та приведення окремих положень у відповідність до норм діючого законодавства)», який був прийнятий 15 січня 2015 року та направлений на підпис Президенту України, фінансування у 2015 році навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» здійснюються за рахунок міжбюджетних трансфертів (в обсязі не меншому ніж розраховано за нормативами 2014 року) з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування. Обсягу фінансових ресурсів за нормативами 2014 року не вистачає для утримання таких закладів, тому його необхідно визначити не меншим видатків 2014 року.

4.Фінансування видатків на поновлення матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, проведення їх невідкладних аварійних ремонтів є проблемним, так як відповідно до Бюджетного кодексу України освітня субвенція спрямовується лише на оплату поточних видатків таких типів навчальних закладів. В той же час кошти на проведення таких видатків у місцевих бюджетах відсутні.

5.Недостатнє забезпечення високовартісного лікування методами програмного та перитонеального діалізу хворих нефрологічного профілю. В області налічується понад 229 хворих нефрологічного профілю, які потребують високовартісного лікування методами програмного та перитонеального діалізу, їх кількість щорічно збільшується, вартість медикаментів на 1 хворого складає близько 323 тис.грн на рік і постійно зростає. Потреба в коштах на такі цілі в 2015 році складає щонайменше 74 млн.грн.

Тому для врегулювання проблеми в 2015 та подальших роках витрати на лікування хворих з нирковою недостатністю мають передбачатись місцевим бюджетам як цільові видатки в обсязі медичної субвенції аналогічно розрахунку видатків на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, або як окрема цільова субвенція.

6.Недостатність коштів субвенції на підготовку робітничих кадрів.

Субвенція на підготовку робітничих кадрів не забезпечує мінімальну потребу в коштах на утримання професійно-технічних навчальних закладів, які передані області на фінансування з Державного бюджету, в сумі 5,8 млн. грн. (нестача на виплату стипендій учням на 3,4 місяці).

Слід зазначити, що розрахунок цієї субвенції здійснено на основі положень і норм, що не враховують реального демографічного стану та пропозицій місцевих органів влади, які напрацьовані впродовж цього часу.

Зокрема в методиці розрахунку субвенції на підготовку робітничих кадрів необхідно запровадити збільшувальний коефіцієнт приведення кількості учнів професійно-технічних навчальних закладів, що розташовані у сільській місцевості.

Також за рахунок цієї субвенції не передбачається проведення видатків на поновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів, здійснення їх невідкладних аварійних ремонтів тощо.

7.В загальному обсязі освітньої субвенції для обласного бюджету враховані видатки в сумі 2364,8 тис.грн на утримання Новгород-Сіверської державної гімназії ім. К.Д. Ушинського, в якій навчається 316 дітей, з понижуючим коефіцієнтом 0,841 до 1 учня як для загальноосвітнього навчального закладу.

Разом з тим, відповідно до статут гімназії, вона є державним загальноосвітнім навчальним закладом ІІ-ІІІ ступенів, що функціонує як заклад інтернатного типу і для учнів, які знаходяться на повному державному утриманні має застосовуватись коефіцієнт 5,0, для дітей, які не позбавлені батьківського піклування, коефіцієнт – 1, а для дітей-сиріт – 12,02. Таким чином обласний бюджет недоотримав 5,4 млн.грн освітньої субвенції.

8.Обсяг субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом «гроші ходять за дитиною» не забезпечує потреби в коштах на зазначені цілі. Тільки на діючі дитячі будинки сімейного типу та прийомні сім'ї необхідно збільшити обсяг цієї субвенції для області на 1,2 млн.грн, для забезпечення потреби в коштах із урахуванням додаткового влаштування дітей-сиріт на сімейне виховання – 2,6 млн.грн.

9.Змінами, внесеними до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» була виключена стаття 2, чим було відмінено безкоштовне харчування учнів, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають в зоні радіоактивного забруднення, віднесеної до ІV категорії. Необхідно відновити можливість безкоштовного харчування даної категорії учнів.

10.Статтею 28 Закону України „Про Державний бюджет на 2015 рік", та статтею 90 Бюджетного Кодексу України передбачено, що в 2015 році до видатків обласного бюджету відносяться видатки на заходи з проведення лабораторно-діагностичних, лікувально-профілактичних робіт бюджетними установами ветеринарної медицини. Одним із джерел фінансування цих видатків визначено екологічний податок, що зараховується до обласного бюджету, обсяг відрахування якого збільшено до 55,0%. Розрахункові надходження екологічного податку на 2015 рік до обласного бюджету складають близько 16,6 млн.грн, а видатки на утримання ветеринарної медицини області – 37,7 млн.грн, тобто коштів цього податку недостатньо.

Доцільно було б районні установи ветеринарної медицини передати на фінансування до відповідних місцевих бюджетів та змінити норматив розподілу екологічного податку між Державним та місцевими бюджетами, а на 2015 рік передбачити додаткові джерела коштів.

11.Починаючи з 2015 року, змінами до Бюджетного Кодексу України виключено ст. 1031, відповідно до якої місцевим бюджетам області передбачалася субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності, внесено зміни до ст. 69 та відмінено збір за першу реєстрацію транспортних засобів, 50% якого зараховувалося до обласного бюджету.

Зазначені зміни позбавили місцеві бюджети джерел, за рахунок яких здійснювались роботи з ремонту та утримання вулиць і доріг комунальної власності.

12.Бюджетним кодексом України не передбачений механізм компенсації витрат на утримання об'єктів спільного користування територіальних громад.

13.Змінами до Бюджетного кодексу України передбачено встановлення нових нормативів відрахувань податку на доходи фізичних осіб. Доходи місцевих бюджетів суттєво зменшаться в результаті перерахування до Державного бюджету 25% відсотків податку та збору на доходи фізичних осіб. Так, бюджет області при цьому втрачає близько 330 млн.гривень.

Доцільно переглянути нормативи відрахувань податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів.

14. 10 % податку на прибуток до місцевих бюджетів будуть сплачувати лише ті підприємства, які зареєстровані і знаходяться на обліку в органах фіскальної служби області. Декілька великих підприємств, які здійснюють свою діяльність в області, зареєстровані в інших органах фіскальної служби, то відповідно і зарахування здійснюватиметься за місцем їх реєстрації. Доцільно внести зміни до Податкового кодексу України, якими передбачити сплату частини прибутку підприємств за місцем розташування їх потужностей.

15.Бюджетні установи отримали можливість обслуговування коштів бюджету розвитку та своїх власних надходжень в установах банків державного сектору, але при цьому вони втрачають можливість отримувати короткотермінові позики, за рахунок яких забезпечується своєчасна виплата заробітної плати при незбалансованості бюджетів.

16. В даний час не визначений механізм адміністрування податку на нерухоме майно та акцизного податку з кінцевих продаж. Також відсутнє єдине джерело повноцінної та достовірної інформації про наявність та характеристику об'єктів оподаткування – житлової площі та нежитлової нерухомості у фізичних та юридичних осіб.

17. З метою збільшення доходів місцевих бюджетів та ефективного використання природних ресурсів необхідно законодавчо врегулювати:

- порядок передачі в оренду земель сільськогосподарського призначення з числа невитребуваних та неуспадкованих паїв з наданням повноважень щодо розпорядження радам базового рівня;

- передачу у комунальну власність земельних ділянок під господарськими дворами та іншими землями, які обліковуються як землі колективної власності колишніх КСП;

- спрощення процедури отримання спеціальних дозволів на користування надрами місцевого значення (піску, глини тощо) для потреб жителів територіальних громад.

18.Стаття 78 Бюджетного Кодексу України передбачає казначейське обслуговування розпорядників бюджетних коштів щодо виконання платіжних доручень при умові виконання доходів зведеного бюджету України. Пропонуємо таку умову виключити при наявності коштів на рахунках розпорядників.

Сподіваємось на розуміння і вирішення порушених проблемних питань фінансового забезпечення місцевих бюджетів.

Прийняте на двадцять третій сесії
обласної ради шостого скликання
23 січня 2015 року

Останні новини Чернігівщини

Що роблять громади області з тисячами тонн відходів від руйнувань через війну 15:41

На сьогодні у Чернігівській області обліковується 16,7 тисячі тонн відходів від руйнувань, що утворилися внаслідок пошкодження будівель та споруд під час бойових дій, терористичних актів, диверсій, а також під час робіт з ліквідації їх наслідків.

Для рятувальників з Чернігова запустили безкоштовний онлайн-курс англійської мови 15:29

Мережа освітньо-культурних просторів Гончаренко центр запускає безкоштовні онлайн-курси англійської мови для працівників ДСНС Чернігівщини.

Допомагаємо переселенцям та ветеранам війни знайти роботу 15:25

Соціальні мережі та медіа, дистанційне навчання, онлайн-зустрічі, електронний документообіг – цифровізація сьогодні має вплив на кожну сферу нашого життя, але і живе спілкування та очний обмін думками, ідеями, інформацією теж не втрачає своєї актуальності.

Напад на журналістів телеканалу “Дитинець”: рік марного розслідування 09:56

Минуло більше року від резонансного для Чернігова порушення прав журналістів на професійну діяльність.

Новий тролейбусний маршрут, який з'єднає Шерстянку і Подусівку з центром та Бобровицею

Новий тролейбусний маршрут, який з'єднає Шерстянку і Подусівку з центром та Бобровицею 09:43

У Чернігові розширюють тролейбусну мережу. Додається новий маршрут, який з'єднає мікрорайон Шерстянка, де до цього ніколи не курсував електричний громадський транспорт, через Подусівку та центр міста, з Бобровицею.