Пільгові перевезення у Чернігові: ефективність механізму компенсацій
Неодноразово чернігівцямза минулий рік доводилось скаржитись на те, що водії міських автобусів, усупереч вимогам закону, не хочуть брати пасажирів пільгових категорій.
Певно, багато хто з вас також стикався з явно незаконними діями цих перевізників. Наприклад, коли водій, помітивши на зупинці громадського транспорту пільговика, навмисно не зупиняється на зупинці. Або ж просто безпідставно відмовляє пасажиру пільгової категорії у безкоштовному проїзді. Окрім цього, існує проблема й з боку пасажирів – зловживання своїмиправами та відсутність розуміння цінності даної можливості.
З метою створення ефективного механізму пільгових перевезень для всіх сторін експерти національного рівня разом з представниками Громадської організації «Агенція міських ініціатив»за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» проведуть дослідження в сфері даного питання та напрацюють конкретні механізми рішення.
Ситуація з пільговиками
У Чернігові станом на 2017 рік понад 85 тис. осіб мають пільги на проїзд в громадському транспорті. Фактично їх перевезення на автобусних маршрутах в межах міста у цьому році здійснювались коштом міста. До 2016 року компенсація відповідно до Бюджетного кодексу України здійснювалась за рахунок субвенції з державного бюджету.
Сам механізм компенсації за пільгові перевезення не є ефективним, оскільки вінніяк не мотивує перевізників дотримуватись умов роботи. А водій, в свою чергу, теж зацікавлений у тому, щоб не взяти пільговика. Окрім цього, в такій схемі завжди присутня корупційна складова, котра заважає всім сторонам добросовісно виконувати свої обов’язки.
Автотранспорт
Яквже зазначалось, починаючи з 2016 року державна компенсація не відбувається за перевезення пасажирів пільгових категорій. І цим питанням почало займатись місто. Компенсація з міста відбувається за фактичною кількістю перевезених пільговиків. Дану інформацію надають перевізники. Звісно, що вона буде досить орієнтовною, адже точної цифри перевезених пільговиків не знає, певно, ніхто з приватних перевізників.
Наприклад, в 2016 році потреба в компенсації автотранспорту складало 30, 556 млн грн(10 їздок * кількість пільговиків). В 2017 році ця сума різко зменшилась – 13,140 млн. грн. Хоча компенсували в 2016 році тільки в сумі 2, 971 млн. грнза пільгові перевезення, а в 2017 році – 5,200 млн. грн. На 2018 рік заплановано на компенсацію пільгових перевезень 6,682 млн. грн, хоча перевізники зазначили потребу в 2 рази більше (в сумі 14,075 млн. грн). Тобто в порівнянні з 2016 роком розмір компенсації зросла більше, ніж в 2 рази.
Електротранспорт
Якщо говорити про електротранспорт, то компенсаційна сума з міського бюджету зросла в 3,5 рази: 2016 році було витрачено 22 млн. грн, в 2017 році – 49,350 млн. грн, на 2018 рік заплановано 74,025 млн. грн.
Дивлячись на таку тенденцію, то з кожним роком витрати з міського бюджету на компенсацію пільгових перевезень будуть продовжувати рости. І можливо вже через кілька років діяти по тій же схемі компенсації місту буде дуже важко.Навіть не зважаючи на те, що кількість пільговиків навіть почала зменшуватись (2016 рік – 74 754 осіб, 2017 рік – 88 569 осіб, 2018 рік – 85 222 осіб).
Які є рішення?
В деяких випадках ситуацію намагались вирішити за допомогою соціальних талонів для пільговиків. В закладах соціального захисту пільговик отримує талони, передає їх водію і отримує безкоштовний проїзд. Далі по цим талонам здійснюється компенсація за фактичну кількість перевезених пільговиків. Це, звісно, більш складний процес. Набагато простіше вирішиться дане питання за допомогою системи електронного квитка. В будь-якому випадку, варіанти рішення є. Головне – створити дієві умови для монетизації пільг в громадському транспорті. Даний механізм дисциплінує пасажира з одного боку і привчає до відповідальності перевізника, з іншого боку.
Наразі ми працюємо над пропозиціями, рекомендаціями та механізмами, котрі можуть вирішити ситуацію з пільговими перевезеннями в рамках реалізації проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів», котрі будуть запропоновані міській владі. Проект реалізовується Громадською організацією «Агенція міських ініціатив» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Прес-служба ГО «Агенція міських ініціатив»
Останні новини Чернігівщини
На Прилуччині поліцейські повідомили про підозру двом місцевим мешканцям за незаконну порубку лісу 17:35
Слідчі Прилуцького районного відділу поліції під процесуальним керівництвом Прилуцької окружної прокуратури оголосили про підозру двом зловмисникам, які за попередньою змовою випиляли у лісосмузі Ічнянської громади дерев на понад 100 тисяч гривень.
Масажі, лімфодренаж, індивідуальна робота з психологами та багато іншого можуть отримати чернігівські військові, ветерани та члени їхніх родин 17:25
Зазвичай після закінчення терміну лікування у закладах охорони здоров’я військовослужбовці та ветерани, як правило, потребують певного відновлення.
За матеріалами СБУ винесено вирок організаторці псевдореферендуму на тимчасово окупованих територіях Луганщини 15:18
За матеріалами Служби безпеки України до 15 років позбавлення волі заочно засуджено організаторку псевдореферендуму на тимчасово окупованих територіях Луганщини.
Мешканця м.Чернігова засуджено за збут амфетаміну 15:16
Прокурором Чернігівської окружної прокуратури в судовому засіданні доведено вину 36-річного місцевого жителя в придбанні, зберіганні з метою збуту та збуті психотропних речовин (ч.ч.1, 2 ст.307 КК України).
На загальноміській нараді говорили про наслідки ракетних ударів по місту та їх ліквідацію 15:13
Загальноміську нараду цього вівторка почали з обговорення ліквідації наслідків ракетних ударів, яких завдали військові російської федерації по Чернігову 17 квітня.