Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 19 липня, 07:59:54

Вибори 2012: зміна формату комунікації

18.10.2011   20:30Агенцiя

Останні події в українській політиці свідчать: у влади все менше інструментів для впливу й, тим паче, контролю за інформаційним простором. У першу чергу, це пов’язано з перерозподілом аудиторії самих медіа. Перерозподіл, який змінює формат комунікації між владою та населенням. Отже, що ми маємо сьогодні? Яка картина українських ЗМІ, і хто ці ЗМІ “споживає”? І який урешті-решт найкоротший і найкращий шлях до сердець електорату?

Традиційно найбільше уваги політики приділяють телебаченню. Як і директори з маркетингу товарів широкого вжитку, того ж прального порошку, вони так само впевнені – присутність на ТБ, наймасовішому медіа, викличе довіру з боку людей і змусить зробити вибір на їхню користь.

Щоправда, на відміну від комерційного сектора, який виділяє на це великі бюджети, політики, чи то використовуючи адміністративний ресурс, чи то досягаючи домовленості із власниками каналів, прагнуть зробити це з мінімальними фінансовими затратами. “Шустер LIVE”, “Велика політика”, “Свобода слова” та інші політичні ток-шоу дають таку можливість.

Однак не для всіх.

Право на регулярну участь мають представники лише “великих” політичних сил, що їх можна порахувати на пальцях однієї руки. В інших така можливість відсутня.

Звідси – вихолощення формату. Він усе більше нагадує мильні серіали. Тільки – політичні. Зі своїми героями, невдахами й наперед зрозумілими сюжетами, які в людей викликають усе менше позитивних емоцій.

Крім того, важливо пам’ятати, що ТБ-аудиторія останніми роками хоч і зростає, але дуже повільно. З 2003 по 2010 рік показники телеперегляду практично не змінюються й залишаються на рівні трьох годин 20 хвилин щодоби на одну особу. Але якщо раніше телебачення, особливо великі канали, мали ексклюзивне право на увагу глядачів, то зараз вони його втратили. Зростає аудиторія нішевих каналів – музичних, спортивних, пізнавальних – де політики немає апріорі; усе більше глядачів поєднують телеперегляд із серфінгом в інтернеті тощо.

Ще гірша ситуація з точки зору донесення своїх політичних лозунгів із друкованими ЗМІ, які досі ще повністю не можуть оговтатися від фінансової кризи. У вересні Українська асоціація вкотре констатувала падіння об’ємів продажу преси й тиражів. Майбутнє, як визнають самі експерти, за спеціалізованими газетами та журналами. Серед яких громадсько-політичних видань немає. Мусимо констатувати: часи ленінської “Іскри” давно минули.

Ще один важливий канал комунікації – радіо – по суті, ніколи й не був “політичним” рупором. Так, там є політична реклама, є й політична “джинса”, і не лише під час активної фази виборчої кампанії. Проте покриття більшості FM-станцій бажає кращого. А формат розмовного радіо в нас, на відміну від Заходу, не прижився. Тому радіо сприймається більше як розважальне медіа.

Зовсім інша справа з інтернетом та соціальними мережами, які абсолютно не вписуються в загальну картину.

По-перше, темпи зростання української онлайн-аудиторії на фоні інших ЗМІ вражають. В 2006 році, за два роки після “помаранчевої” революції, кількість користувачів складала близько 4 мільйонів. В 2007 році, за різними оцінками, вона зросла до 7-9 мільйонів. В 2008 році ця цифра склала вже близько 10 мільйонів. Сьогодні ж Україна входить у десятку країн Європи за кількістю інтернет-користувачів – доступ до всесвітньої павутини мають до 15 мільйонів українців або близько 33% жителів України. На фоні середньоєвропейських 50% це виглядає досить пристойним показником.

Крім того, зростання онлайн-аудиторії сприяє зростанню кількості користувачів соціальними мережами. Одна з найпопулярніших в Україні мережа Facebook станом на жовтень подолала позначку в 1,5 мільйонів користувачів. У порівнянні з минулим роком, зростання склало ні багато ні мало, а 400%!

По-друге, сила інтернету не стільки в кількості аудиторії, скільки в тому, що він змінює формат комунікації.

Прості істини, що новини відтепер поширюються миттєво, що автором цих новин може бути будь-хто, хто має телефон із відеокамерою та доступом в інтернет, є очевидними для багатьох, проте малозрозумілими для переважної більшості українських політиків.

Головна проблема в тому, що вони не звикли працювати:

а) швидко;

б) сприймати аудиторію як рівноцінного партнера – суб’єкта, а не об’єкта маніпуляцій.

Ще більше здивування викликає той факт, що з кожним днем усе більше новин традиційні ЗМІ, і навіть традиційно консервативні телевізійники, черпають саме з інтернету.

Простіше кажучи, інформаційний простір із розвитком онлайну став схожий на решето, яке скільки не накривай, а з нього все одне продовжує текти. І з часом інформаційних “дірок” стає все більше. Навіть, якщо ви маєте суттєвий вплив на ТБ.

Про що мова? Наведу декілька прикладів.

Звідки ми дізналися, що кортеж президента потрапив в аварію? Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив журналіст, який перебував на місці пригоди. Інформація розповсюдилася миттєво, і навіть пізній час пригоди не перешкодив виходу на наступний день численних публікацій. Уже в друкованих ЗМІ.

А як повідомив про побиття та обшук Євген Суслов? Через Twitter.

І таких прикладів можна навести безліч.

Отже, які висновки можна зробити напередодні виборів 2012 року.

ТБ і надалі буде залишатися найбільш бажаним форматом для політиків. Проте навіть такі консервативні політики, як Микола Азаров, намагатимуться використовувати нові медіа. Недолуго, як-от під час останньої зустрічі прем’єра із блогерами, але будуть.

Інша категорія, яка не отримає доступ до ТБ, не матиме адмінресурсу, спробує через активність в інтернеті знайти своїх прихильників. З урахуванням того, що нас очікують зміни правил гри й перехід до пропорційної системи – десь, у певних округах, це може зіграти свою вирішальну роль.

Проте, найважливіший висновок інший: рівень поінформованості українців зростає.

Особливо це стосується найактивнішої частини населення, яка може протягом декількох хвилин дізнатися багато чого нового про того чи іншого політика, або про те чи інше політичне рішення.

І владі, та й опозиції варто це враховувати.

Адже, як пише Сергій Дацюк, однією з головних умов збереження влади є те, що підвладні не повинні мати інформації, яка дозволяє самим подолати невпевненість невизначеності.

Ця перевага у владоможців із кожним днем зменшується. З людьми стає працювати важче.

http://www.pravda.com.ua/columns/2011/10/18/6681035/

Валентин Войтків, експерт із комунікацій

Останні новини Чернігівщини

На Ніжинщині поліцейські затримали жінку, яка підозрюється у вбивстві своєї матері 17:17

Оперативники кримінальної поліції відділення №3 (м. Борзна) Ніжинського райуправління поліції затримали 56-річну мешканку Борзни, яка завдала своїй матері смертельних тілесних ушкоджень. Жінку помістили до ізолятора тимчасового тримання.

У Чернігові дитина випала з вікна: поліція розслідує обставини травмування хлопчика 16:37

Співробітники Чернігівського районного управління поліції розслідують обставини, за яких хлопчик 2022 року народження випав з вікна другого поверху. Наразі дитину госпіталізовано до лікарні.

«Пліч-о-пліч: згуртовані громади»: Новгород-Сіверська громада отримала від партнерів зі Львівщини пожежний автомобіль 16:16

Днями в межах проєкту «Пліч-о-пліч: згуртовані громади» Новгород-Сіверську ТГ відвідала делегація Мурованської територіальної громади Львівської області на чолі із сільським головою Богданом Свистуном.

Поліція розслідує обставини ДТП в Корюківському районі, в якій травмувалися двоє неповнолітніх пасажирів 15:42

Поліцейські розслідують кримінальне провадження за фактом ДТП на автодорозі Холми-Жукля Корюківського району, внаслідок якої постраждали двоє неповнолітніх.

«Просвіт пам’яті»: медики Михайло-Коцюбинської громади вшанували загиблого колегу 15:11

Молодший сержант Олексій Шестаков народився 9 березня 1976 року у Донецьку. Там же у 1992 році закінчив школу. Після навчання у Донецькому державному медичному університеті молодий стоматолог у 1998 році приїхав до Чернігова проходити інтернатуру за розподілом в Чернігівській міській лікарні.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини