Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Четвер, 25 квітня, 13:19:34

СОЦІАЛЬНЕ ЗАМОВЛЕННЯ – МОЖЛИВІСТЬ, ЩО ПОТРЕБУЄ ВТІЛЕННЯ НА ЧЕРНІГІВЩИНІ

25.06.2014   11:47Агенцiя

Запровадження соціального замовлення є необхідним і актуальним механізмом реалізації соціальної політики, що забезпечить максимальний результат при мінімальному навантаженні на бюджет.

Сучасна соціальна політика пов’язана з наявністю великої кількості проблем, які вирішуються шляхом замовлення соціальних послуг у недержавних суб’єктів, зокрема у громадських та благодійних організацій. Україна прямує до світових стандартів як в економічній, так і в соціальній сферах. Тож застосування закупівель соціальних послуг у недержавних суб’єктів (так зване соціальне замовлення) замість простого утримання комунальних закладів є необхідним для реалізації цілей держави щодо ефективного використання бюджетних коштів, підвищення соціальних стандартів, забезпечення адресності соціальних послуг.

Впровадження соціального замовлення є необхідним та актуальним з огляду на необхідність оптимізації видатків бюджетної сфери та, одночасно, розширення переліку соціальних послуг для людей у складних життєвих обставинах.

Якщо розглядати соціальне замовлення як спосіб здешевлення та підвищення ефективності соціальних послуг, які влада повинна надавати своїм громадянам відповідно до українського законодавства, то тоді повинно з’явитися розуміння необхідності роздержавлення соціальної сфери і перенесення значної частини фінансування соціальних послуг з бюджетних установ на недержавний сектор.

Досвід Одеси

Наприклад, в Одесі вже 13-й рік міськрада впроваджує соціальне замовлення. Упродовж 12-ти років громадські та благодійні організації беруть участь у конкурсах щодо соціального замовлення.

Переможці отримують гроші для вирішення соціальних проблем. За цей період участь у конкурсах взяло майже 400 організацій, було подано близько 500 соціальних проектів. Близько 200 з них були підтримані конкурсною комісією та реалізовані виконавцями соціальних контрактів. І статистика свідчить: на виконання цих проектів організації залучають зовнішнього фінансування в 4 рази більше, ніж бюджетного. 

У 2014 році Одеська міська рада прийняла рішення «Про оголошення конкурсу соціальних проектів для реалізації Програми розв’язання пріоритетних соціальних проблем міста Одеса у 2014 році» за наступними номінаціями:
• соціальний захист інвалідів та їхня соціально-психологічна реабілітація;
• боротьба із бездомністю, дитячою безпритульністю та бездоглядністю;
• профілактика СНІДу, ВІЛ-інфекції та наркоманії у м. Одеса;
• сприяння зайнятості та активному довголіттю людей похилого віку;
• соціальне обслуговування тяжкохворих, у тому числі вдома та в стаціонарних установах;
• сприяння розвитку самоорганізації населення у м. Одеса;
• вирішення соціальних проблем молоді;
• створення умов для збереження національної самобутності та етнічної ідентичності національно-культурних товариств (об’єднань) м. Одеса;
• сприяння діяльності громадських об’єднань ветеранів та соціальній захищеності їх членів;
• підвищення ролі і соціального статусу громадських об’єднань інвалідів у суспільстві, захист прав та основоположних свобод їх членів;
• екологічні проблеми соціального напрямку.

Середній обсяг витрат на одну номінацію – 75 000 гривень; разом – 825 тисяч гривень.

Досвід Хмільницької області

Хмільницька обласна державна адміністрація здійснює соціальне замовлення з 2012 року. За результатами спеціального конкурсу, громадські та благодійній організації отримують бюджетні кошти для надання комплексних послуг соціальної адаптації, реінтеграції та супроводу, а також соціальної реабілітації найбільш вразливим людям – нарко- та алкозалежним, звільненим з місць позбавлення волі, вагітним жінкам, які дізналися про ВІЛ-позитивний статус, безробітній молоді, людям похилого віку і так далі.

Працівники комунальних установ, переважно, не хочуть працювати із такими категоріями людей, а люди не поспішають звертатися до державних установ через острах стигми або недоброзичливе ставлення.
Натомість громадські та благодійні організації не просто мають спеціальні навички роботи із вразливими людьми, але й залучають до такої роботи тих, хто сам пройшов складний шлях. Приміром, із ВІЛ-позитивними майбутніми мамами за результатами соціального замовлення працює Хмельницьке відділення Всеукраїнської мережі людей, що живуть із ВІЛ.

Загальний бюджет соціального замовлення становить лише 95 тисяч гривень на рік, але у 2014 році ці кошти дозволять надавати наступні послуги:
• соціальна реабілітація нарко- та алко залежним (благодійний центр реабілітації та соціальної адаптації наркозалежних «Нове життя», 9 078 грн.);
• соціальна адаптація осіб, які відбули покарання у вигляді позбавлення волі, нарко- та алкозалежним (благодійний фонд «Сіон», 27 720 грн.);
• соціальний супровід безробітної молоді (благодійний фонд «Карітас»,11 065 грн.);
• соціальний супровід та патронаж вагітних жінок, які дізналися про ВІЛ-позитивний статус, та ВІЛ-позитивних дітей, які потребують розкриття їхнього статусу (Хмельницьке відділення Всеукраїнської благодійної організації «Всеукраїнська мережа ЛЖВ», 21 021 грн.);
• соціальний супровід сімей та осіб у складних життєвих обставинах (Центр соціальної опіки та адаптації дітей без опіки батьків «Дитяча надія», 6 761 грн.);
• соціальна реабілітація осіб похилого віку (благодійний фонд «Хесед-Бешт»,19 353 грн.).

Як бачимо, надання соціальних послуг недержавними суб’єктами через соціальне замовлення коштує обласному бюджету значно дешевше, ніж утримання комунальних установ. Пів року роботи із вразливими групами людей у благодійних організацій коштує менше, ніж річна заробітна плата хоча б одного соціального працівника комунального закладу (а комунальний заклад потребує також додаткових витрат для оренди приміщення та оплати комунальних послуг, що становить від 700 тисяч до кількох мільйонів гривень на рік).

Реалії Чернігівщини

В Чернігівський області державну політику соціального захисту втілюють Центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (ЦССМ). Зокрема в бюджеті області 2014 року передбачено:
• утримання центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – 887 400 грн. (оплата праці – 537 600 грн., комунальні платежі – 32 900 грн.);
• програми і заходи центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – загалом 41200 грн.;
• паралельно здійснюється фінансова підтримка громадських організацій інвалідів і ветеранів – 376 700 грн.

Виділення цих коштів відбувається напряму – без жодного конкурсу, тобто без експертного визначення найрезультативнішої витрати коштів. Ефективність діяльності ЦССМ та організацій інвалідів ніхто не перевіряє, оскільки кошти виділяються безпосередньо для їх існування. А фінансування програм і заходів від цього страждає.

Замість висновку


• У сфері розвитку соціального замовлення як механізму здешевлення та підвищення ефективності соціальних послуг органи місцевого самоврядування мають спільні завдання з неурядовими організаціями (НУО). Збільшення частини бюджету, який виділяється на місцевому рівні, дозволить автоматично збільшувати обсяги фінансування соціальних послуг з різних джерел;
• Потрібно підвищувати економічну роль НУО у сфері послуг і розглядати їх як важливу частину соціальної економіки. Це потрібно здійснювати системно на рівні держави. Але позитивний досвід фінансування діяльності НУО на місцевому рівні є необхідною умовою для успішності цього процесу.
• НУО повинні підвищувати якість своїх послуг, у своїй діяльності ставити на перше місце питання вирішення соціальних проблем територіальних громад і своїх цільових груп і постійно брати участь у лобіюванні соціального замовлення як в контексті щорічного виділення бюджетних коштів, так і в контексті вдосконалення механізму.

Та головне, що керівники різних рівнів – очільники області, міста, департаментів соціальної політики – мають відкинути свій страх розпочинати щось нове і дати поштовх запровадженню соціального замовлення в Чернігівській області. Це – насправді інноваційний шлях залучення «третього сектору» і ефективного використання бюджетних коштів на користь людей, які цієї допомоги потребують.

Ігор Андрійченко
 

Останні новини Чернігівщини

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 09:55

Протягом минулої доби зареєстровано 4 небезпечні події, а саме: 1 дорожньо-транспортну пригоду та 3 пожежі. Внаслідок цих подій 1 особа постраждала.

Психологічна підтримка для людей, які зазнали страждань внаслідок війни 09:51

Український ветеранський фонд започатковує терапевтичну групу для тих, хто зазнав страждань внаслідок війни – людей, які чекають рідних з фронту, внутрішньо переміщених осіб та усіх, хто відчуває тривогу і знесилення через війну.

25 квітня: цей день в Україні і світі

25 квітня: цей день в Україні і світі 08:47

ДЕНЬ 792 РОСІЙСЬКА АГРЕСІЯ - DAY 792 RUSSIAN AGRESSION

365 пожеж в природній екосистемі Чернігівщини з початку року: чому виникають та як запобігти 18:11

«До речі, це майже в два рази більше, ніж за аналогічний період минулого року (186 надзвичайних ситуацій), – повідомив на брифінгу в офіційному медіацентрі ОВА Олександр Бобро, заступник начальника Головного управління із запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСНС України в області. – 356 із них – суха трава та сміття на відкритих територіях, а 9 пожеж – це лісові масиви та насадження».

Бізнес, який постраждав під час ракетних ударів 17 квітня, може отримати грант на відновлення від МОМ 18:08

Міжнародна організація з міграції (МОМ) в рамках проєкту «Життєздатність+ Економічна інтеграція внутрішньо переміщених осіб та постраждалих від війни», що фінансується Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) через Банк розвитку KfW, допоможе чернігівським підприємцям.