Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 13 грудня, 05:35:30

Відбулося відкриття виставки "Свята і будні українського народу"

22.08.2016   07:28Агенцiя

19 серпня в Чернігівському обласному художньому музеї імені Григорія Галагана відбулось відкриття виставки живопису «Свята і будні українського народу» з фондів музею, присвяченої 25-й річниці незалежності України.

Наприкінці XVIII — на початку XIX ст. в Україні розгорнувся процес національно-культурного відродження, котрий сприяв активізації інтересу до історії, мови і культури українського народу. Поштовхом до цього стали етнографічні та фольклористичні розвідки (Ф.Вовк, В.Хвойко, М.Сумцов, П.Чубинський). Оскільки більшою частиною населення українських земель було селянство, то зображення його побуту і традиційної обрядовості стало характерною рисою українського образотворчого мистецтва XIX ст. Живопис цієї епохи пов’язаний з іменами таких художників як Ф.Кричевський, М.Пимоненко, К.Трутовський та має яскраво виражене побутово-етнографічне спрямування.

Вагомий внесок у цей процес внесло Товариство пересувних художніх виставок, що проголосило своєю програмою реалізм, народність, національність. В умовах реакційної політики російського уряду передвижники популяризували сюжети із побуту українців, надавали моральну і організаційну підтримку вітчизняним мистцям та художнім школам, сприяли виставковій діяльності у великих містах України. Членами Товариства та активними експонентами виставок були українські мистці: М. Кузнецов, С. Світославський, М. Пимоненко, К. Костанді, О.Мурашко.

Етнографічні зацікавлення художників ХІХ ст. виявилися через призму образів із українського фольклору, явищ традиційної культури і побуту. Одним із першовідкривачів теми, пов’язаної з живописною інтерпретацією українських народних обрядів був Костянтин Трутовський, копії з робіт якого експонуються на виставці: Р.А. Середа “В понеділок після весілля” (ХІХ ст.) і А. Пригара “Козак-бандурист” (Кін. ХІХ- поч. ХХ ст.). Мальовнича українська природа і яскрава своєрідність народної обрядовості приваблювала і російських художників-академістів. Зокрема, поетизував чарівну купальську ніч Іван Соколов у роботі "Малоросійські дівчата, які ворожать на вінках" (1860-і рр.).

Розквіт вітчизняного пейзажного живопису другої половини ХIХ століття, котрий відтворював лірико-епічний образ Батьківщини, пов’язаний з художниками
С. Світославським, С. Васильківським, П. Левченком. Мистецтво цих майстрів — вияв усвідомленої любові до України, її народу. Сергій Васильківський зумів передати красу природи рідного краю в різні пори року. Подібною композиційно і стилістично до робіт С. Васильківського є твір невідомого художника “Селянська садиба” (Кін. ХІХ - поч. ХХ ст.). Тонкий ліризм і висока живописна майстерність притаманні пейзажним творам Сергія Світославського (“Українська хата”. Кін. ХІХ - поч. ХХ ст.).

Академічна система живопису сприяла піднесенню професійного рівня українського портрету, який набував на місцевому ґрунті характерного етнічного забарвлення. Про це свідчать твори, де предметом зображення став національний типаж з етнографічним антуражем: Микола Рачков “Дівчина-українка” (ІІ пол. ХІХ ст.), Володимир Афанасьєв “Портрет українського хлопчика” (ІІ пол. ХІХ ст.). З-поміж робіт вирізняється “Портрет Неговської”. 1914-1915 рр. Гната Яременка, у якому художник звертається до національної тематики, задля створення одухотвореного образу молодої українки у гармонії з оточуючою природою.

Художники пер.пол. ХХ ст. продовжують розробку фольклорно-етнографічної тематики. Поступово входять у живопис модерні течії, що почали поширюватися в Україні наприкінці першого десятиріччя ХХ ст. Модерне українське мистецтво зберегло етнічну специфіку і перебувало у генетичній спорідненості з фольклорною традицією. Однак на початку 1930-х років формально-стильові пошуки національного стилю розглядалися як політично небезпечні, що, врешті, призвело до морального та фізичного винищення художників.
У мистецтві радянської доби дозволявся виключно зовнішньо-декоративний фольклоризм. І лише через тридцять років живопис національного спрямування відроджується в творчості покоління шестидесятників. Зокрема, активно звертався до національної традиції, щедро насичуючи свої твори орнаментом та декоративно виразними кольорами Віктор Зарецький (“Дівчина”. 1986).

Кінець ХХ – початок ХХІ століття в Україні – період культурного розквіту, становлення нового творчого покоління. Українське мистецтво переживає нову хвилю неофольклоризму, що стало реакцією на глобалізаційні процеси у світі та проявом захисту національної ідентичності і самобутності. У період постмодернізму в мистецтві особливо помітне тяжіння мистців до народної творчості, міфологізації образів та сюжетів, про що свідчить твір Володимира Ємця “Сон в місячну ніч” (1999) та роботи інших чернігівських художників Олексія Потапенка та Надії Мартиненко, насичені символами і метафорами, інтуїтивно зрозумілими українцю ще з дохристиянських часів.

Таким чином, посилення інтересу до духовної і матеріальної культури, особливостей традиційного побуту українського народу сприяло формуванню національної специфіки в українському образотворчому мистецтві на рубежі ХІХ-ХХ ст., що в свою чергу, стало міцним підґрунтям для сучасного вітчизняного мистецтва.

Останні новини Чернігівщини

 На Чернігівщині зареєстрували індустріальний парк «Носівські господарства»

На Чернігівщині зареєстрували індустріальний парк «Носівські господарства» 10:13

Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про включення індустріального парку «НОСІВСЬКІ ГОСПОДАРСТВА» до Реєстру індустріальних (промислових) парків. Парк створено строком на 30 років на території міста Носівка Ніжинського району. Ініціатором виступає Носівська міська рада.

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 10:11

Протягом минулої доби зареєстровано 3 небезпечні події, а саме: 2 дорожньо-транспортні пригоди та 1 пожежу. Внаслідок цих подій 2 особи постраждали.

12 грудня: цей день в Україні і світі

12 грудня: цей день в Україні і світі 10:05

День 1388 Російська агресія - Day 1388 Russian aggression

 На Чернігівщині видалено понад 20 тонн безхазяйних пестицидів

На Чернігівщині видалено понад 20 тонн безхазяйних пестицидів 11:43

У листопаді на території області проведено комплекс робіт з видалення безхазяйних та непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин (ХЗЗР). За результатами заходів утилізовано понад 20 тонн отруйних речовин.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини