Радість творити диво, або В завтра через космос минулого
Немов весняної роси виграйдитинства незабутній образок: «Погоршки! Погоршки! Погоршки!» — зично вихрипує дядько литвин (хоч це був ніякий не литвин — сюди й білорусів по минулій пам’яті клеїли). Гончарі їздили наші, зза Десни, чернігівські люди.

І біжу я підстриба назустріч сумирній конячині, що неквапом, бо ж горшків повнісінька плетуля, везе оті дзвінкі сонячні дива. Миски й мисочки, кухлики й кухлята, глечики і глечата, риночки й макітриці. Якщо матуся щось купить у того бородатого гончаря, мені обов’язково на гостинчик свистунецьсакодуйчик дарується (ну це я для цноти рідної мови випустив у слові одну буквицю).
Мистецтво гончарства, либонь, таке ж древнє, як і сама цивілізація. Раніш Єгипет, Елладу вважали осердям людської набутності. І раптом РусьУкраїна побила їм горщики (чи то пак амфори) трипільською найдревнішою й найдовершенішою у світі керамікою. На той час коли у Європі ще ліпили з розкачаних стрічечок глини неоковирні посудини, трипільці вже мали гончарне коло. І як вони вмудрялися витворяти на них огромезні – куди влазило до двох центрів збіжжя – зернівки, дивуються й сучасні майстри
У двовідерну макітру сховався якось, у піжмурки з перевесниками граючись, і я. Ще й лантушком зверху прикрився. Хлопці – під піл, під стіл, на піч… Як у воду… Та й розбіглися. Підрегочуючи на свою витівку, спробував я вибратися з посудини… дзюзьки: ні рукою, ні ногою зворухнути. Голова притиснута до грудей. Зачувши баби Онисі підстрибисту ходу, заскиглив шкодливим цуценям. «О Господи! Де ти, припутню, є?! А як ти сюди забрався?! Ану вилазь, окаянний! Де це моя лозина?!» На той шарварок підстигли й тато. Але і з їхнього визволення нічого не вийшло… Макітра міцно тримала свою жертву. Вихід один… «Як це бити? Як це, Гарасиме, бити? Це ще дядинчина макітра!» — аж зверетенилася баба Онися. І, лишень пирснули навсібіч череп’я, так шлягонула моє задерев’яніле тільце лозиною — аж зараз, здається, шкулить нижче спини. Ото відчуваю себе ще й досі високопревисоко — двічі родженим.
І ось уже при моїй сивині, чи правдивіше – лисині, ота чарівна мить дитинства повернулася знову. Горщики й горнята, куманці й куманчата, пищики, свищики, грайчики, підтьохкувачі щойно з жару печі леліють серце теплом. Беру з рук творця, деміурга, чародія гончаря пана Олега полумисочок, прилучаючись до древньої вкраїнської цивілізації. «Оті хвилясті лінії на обідочку, — пояснює гончар, — це знаки води. Схожі посудини використовувалися в магічних обрядах заклинання дощу — золотого скарбу для хлібороба. Схожі знайдені у трипільських розкопках. І їм, уявіть, більше шести тисяч років!»
Може, тут, у Стольному (містечко прадавнє з магдебурзьким правом) були колись і свої знатні гончарі? А були ж! І взявся це рукомесельство відродити родовий чернігівець Олег Луцук. Не задумуючись, з одного стольного града в інший перебрався. Звичайно, не без допомоги голови Менської райради пана Володимира Невжинського. Задум створити при стольненській школі гончарний учнівський осередок підхопив і її директор – пан Сергій Бредюк, повіривши, що чернігівець зможе відродити прадавнє рукомесельство — дати до рук дітлахам радість творити диво. Олег Луцук довів це. Тому підтвердження – численні дипломи. Серед них навіть президентський. А школярка Катруся Шило в конкурсі «Люби і знай свій рідний край» виборола перше республіканське місце. Її макітрочка, з круторогими воликами на лиці посудини, прикрашає майстереньку. Чотири групи юних майстрів (по двадцятеро дітей у кожній) не горобцям дулі дають, а серцем прилучаються до історії рідної землі, осягаючи древнє й завжди сучасне рукомесельство.
— Не лише посуд для борщів сходив із гончарного кола, — занурюється в минувшину пан Олег. — Посудинипогодниці, мисюрникикалендарі, музичні інструменти – пискуни, гудаки, зозуліокарини, сакодуйчики – широко використовувалися в обрядових дійствах, аби відганяти різну нечисть – шишів, мерків, навій, греців. Аж на шість ладів свистілку знайшли археологи в Мезинській, що на Коропщині, стоянці. Просто серце терпне — це ж 30 тисяч років тому. Вже тоді прадавній українець (підкреслюю – українець, бо зі своїх земель ми нікуди не звіялися), розгадав і таїну глини, і таїну звуку.
Та не лише горщиками заставлена невеличка шкільна майстеренька. Ось журний козакбандуриста. Ось дженджуристий, ну капнавикап сомище, дядечко на всю шир розтягнув міхи баяна… Мить – і вшкварить гопки. І вшкварив! Валентина Журавля — вчителя музики – на Менщині знають як людинуоркестр. Частий гість і на вечірках, і на ярмарках. Здається, немає такого інструмента, на якому він не утнув би щось веселеньке. Ось цю усмішкувату мить і закарбував пан Олег у теракоті.
Має Олег Луцук свій почерк, що віддалено нагадує трипільських майстрів. Саме тому він і став учасником міжнародного форуму на загаломто нашій Берестейщині. Зі Стольного у Столінське, у вйоску Городную. Зацікавили гончаря швецькі майстри, було чого повчитися й у румунів, болгар. А особливо вразили роботи грузинського майстра Джималі Болоташвілі, бо з національних глибин черпає наш сусіда снагу. Тому його дивовижні глеки можна зустріти у найвибагливіших збирачів.
Проте, як не дивно, захоплення гончарством у Олега не родове. Батько — заслужений діяч космічної галузі, інженер, удостоєний орденів та інших високих державних нагород, що й на заслуженому відпочинку працює на «ЧЕЗАРІ».
Але сина гени покликали в космос українського минулого, що має тисячолітню глибину. Гончарі робили не лише горщики. Гончарі будували храми. Ота плінфа. Оті голосники, що надають Софії Київській, та врешті, всім старовинним храмам особливо врочистого звучання — робота рук майстрів. Недарма ж у народі підмітили: «Не святі горшки ліплять — майстри».
Воно гени ще в дитинстві смикали пана Олега до глини. Виліпив сільничку, ще й у грубці обпалив. Але посправжньому заспівала йому глина в тяжкі 90ті, коли, мотаючись із такимсяким крамом по ярмарках, здибався з гончарями. Звичайно, перший млинець, як завжди, глевкий. Львівські, опішнянські, чернігівські майстри підправили своїми замащеними глиною правицями. І пішло.
— Покинув Чернігів. Перебрався у Стольне. Далі ви вже все знаєте! Душі й Серцю воля. Тут дружині простір зі своїми квітами. Тут я справжній! Тут і дітлахи до мене тягнуться. І радість, що синп’ятиліток Леонід не сільничку, а кониківсвистунців намагається попасти на своїх малих долоньках. А це головне, бо глина любить таїну розкривати в синах. В онуках. Правнуках. Отоді рукомесельство це буде вічне. Міцно з української вічності в українську будучність проросте.
Іван ПРОСЯНИК,
Письменник
«Деснянська правда»
Останні новини Чернігівщини

Судитимуть браконьєра, який незаконно вполював лося на Прилуччині 16:39
Прокурорами Прилуцької окружної прокуратури скеровано до суду обвинувальний акт стосовно жителя міста Прилуки за фактом вчинення незаконного полювання на звірів, які занесені до Червоної книги України (ч. 1 ст. 248 КК України).

ТОП-10 найзатребуваніших вакансій від місцевих роботодавців 16:36
Робота є. Зокрема, й на Чернігівщині. Наразі у базі даних обласної служби зайнятості налічується 1924 вакансії.

Правоохоронці підвели підсумки роботи 1 півріччя 2025 року протидії злочинності у бюджетній сфері Чернігівщини 16:33
Сьогодні в Чернігівській обласній прокуратурі відбулась робоча нарада з керівниками правоохоронних органів регіону. На нараді були присутні керівник Чернігівської обласної прокуратури Станіслав Гущесов, начальник Головного управління Національної поліції в Чернігівській області Іван Іщенко та начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Олександр Кондрашов.

Олена Шуляк: Антикорупція, цифровізація, ринок землі – головні реформи протягом останніх років 16:31
У нещодавньому інтерв’ю "Вокс Україна" очільниця "Слуги Народу" та народна депутатка Олена Шуляк зазначила, що, на її переконання, найбільш відчутні результати команда влади, зокрема й партія "Слуга Народу", демонструє в трьох напрямах реформування держави: розвитку антикорупційної інфраструктури, цифровій трансформації та впровадженні земельної реформи.

єРобота на Чернігівщині: результати програми «Власна справа» 14:42
Грантова програма «Власна справа» урядового проєкту «єРобота», яку адмініструє Державна служба зайнятості, - не просто про гроші, а про довіру та можливості, про людей та бізнес, які працюють у найважчі часи і мотивують інших.