Які порушення виявили державні аудитори в закупівлях по Чернігівській області?
В 10 разів збільшилися кількість перевірок публічних закупівель проведених органами Державної аудиторської служби (далі- ДАСУ) в Чернігівській області за перше півріччя 2019 року в порівнянні з 2018 роком. Такі результати показало дослідження Центру політичних студій та аналітики (ЦПСА).
Ще минулого року набрав чинності Закон № 2265-19 «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель». Саме ним Державній аудиторській службі (далі- ДАСУ) та її територіальним органам було надано повноваження здійснювати перевірки публічних закупівель на всіх стадіях: від оголошення тендеру до укладення договору та під час його виконання. Фактично це надало змогу нарешті здійснювати контроль за дотриманням законодавства в сфері публічних закупівель розпорядникам бюджетних коштів, адже до цього система “Прозоро” фактично не мала врегульованого процесу моніторингу закупівель.
Основними новаціями запровадженого моніторингу стали:
- його проведення під час самої процедури закупівлі ( без зупинки самої процедури);
- можливість виправити допущені порушення під час процедури без накладення штрафу на відповідальних осіб;
- швидкість процедури моніторингу ( не більше 15 діб).
При цьому будь-хто може слідкувати за моніторингом закупівель ДАСУ через відкриту платформу “Прозоро” і подивитися, на підставі чого цю закупівлю обрали для перевірки та які її результати.
Згідно даних систем “Прозоро” за перше півріччя 2019 року замовники Чернігівської області провели майже 1886 закупівель через процедури відкритих торгів. З них по 195 закупівлям було проведено перевірки ДАСУ через виявлені порушення, що складає трохи більше 10%.
За статистикою перевірок проведених органами ДАСУ в Чернігівській області у першому півріччі 2019 року найчастіше розпорядники бюджетних коштів допускають порушення законодавства при складанні тендерної документації таабо внесення змін до неї.
До них відносилися такі порушення, як неправильно визначення строків подання, розгляду тендерних пропозицій та проведення торгів, також вимоги надати довідки від учасниківпереможців, що не передбачені законодавством або знаходяться у відкритих реєстрах, неправильно визначені строки розкриття тендерних пропозицій, не оприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації на ProZorro і т.п.
Всього за півроку 2019 такі порушення були виявлені в 99 закупівлях, тобто майже в кожній другій перевіреній закупівлі.
Друге місце за кількістю допущених порушень становили порушення законодавства в частині не оприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу - 68 закупівель.
До таких порушень відносились в більшості не оприлюднення замовниками закупівель в календарі планування, що на даний час є обов'язковим, відсутність вчасно опублікованих договорів після проведення торгів, а також звітів про виконання договору.
Порушення в частині складання форм документів були допущені у 36 перевірених закупівлях. Сюди відносилися відсутність накладеного електронного підпису при оголошенні тендеру, відсутність вказівки на джерело фінансування та порядок оплати при поданні оголошення замовником.
Відповідно до даних проведеного моніторингу органами ДАСУ доволі часто замовники припускалися помилок при визначенні предмету закупівлі, тобто не правильно визначали код, за яким вони закупали той чи інший товар, послугу чи роботи. Кількість таких виявлених порушень становила - 28. Неправильне визначення предмету закупівлі призводить, в першу чергу, до зменшення конкуренції серед учасників або взагалі до її відсутності.
Також замовниками допускалися помилки при обранні самої процедур закупівлі, наприклад укладення прямих договорів без проведення відкритих торгів або ж оголошення відкритих торгів без публікації англійською мовою. Таких порушень за півроку виявили -12.
Також у 11 закупівлях виявлено порушення законодавства в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій). До таких порушень відносилися не відхилення замовником пропозиції учасника, що не відповідала умовам документації, або ж відхилення пропозицій переможця, документи якого навпаки відповідали всім критеріям
Порушення в частині укладання договору про закупівлю було виявлено в 1 процедурі.
Загалом по 195 процедурам закупівель, які перевіряли органами ДАСУ виявлено 255 порушень.
Чи всі розпорядники бюджетних коштів усувають порушення
За результатами проведених перевірок органами ДАСУ за півроку в Чернігівській області лише 6 випадках замовники так і не відреагували на висновки моніторингу і не усунули порушення.
У всіх інших випадках за результатом перевірок порушення були усунуті. Так, 91 закупівлю було відмінено замовником для усунення порушень, в 79 процедурах було внесено відповідні зміни, 19 договорів по проведеним закупівлям взагалі було розірвано.
Тож як показують результати лише у 11,7 % перевірених закупівель замовники не реагують відповідним чином на висновки моніторингу.
Варто зазначити, що, якщо порушення не усунуто замовником самостійно, то територіальний орган ДАСУ проводить перевірку закупівлі відповідно до Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", що передбачає перевірку замовника вже за місцем знаходження і не обмежується перевіркою лише самої процедури закупівлі.
Тож, результати проведених перевірок ДАСУ показують, що дана практика є ефективною і дозволяє в більшості випадках попередити порушення розпорядників бюджетних коштів ще під час самої закупівлі та запобігти негативним наслідкам. В той же час залишається відкритим питання можливостей органів ДАСУ відслідкувати всі закупівлі з можливими порушеннями, адже, як показують результати моніторингу, лише трохи більше 10% закупівель в Чернігівській області перевірено за півроку 2019.
Останні новини Чернігівщини
У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку 15:21
Представники влади, бізнесу та громадськості Городнянської громади взяли участь у першому засіданні з розробки стратегії розвитку.
Комплексний підхід та об’єднання зусиль: область відвідав очільник Національної соціальної сервісної служби України Василь Луцик 15:15
Сьогодні Чернігівщину з робочим візитом відвідав голова Національної соціальної сервісної служби України Василь Луцик. На зустрічі в ОВА з представниками дотичних структурних підрозділів облдержадміністрації говорили про реалізацію соціальної політики та пріоритети в роботі на наступний рік.
Преміями і стипендіями відзначили митців області 15:14
Відповідні розпорядження підписав начальник Чернігівської ОВА В’ячеслав Чаус.
Ринок праці області за 11 місяців цього року – мовою цифр 09:14
Протягом січня – листопада 2024 року на Чернігівщині 13,8 тис. безробітних перебували на обліку та отримували послуги служби зайнятості.
У Чернігові обговорюють проєкти меморіалів російсько-української війни 09:12
У Чернігові презентували й обговорили проєкти меморіалів російсько-української війни, створені сучасними митцями в рамках проєкту «Лабораторія практик меморіалізації». Мова йде про розробку пам'ятних місць, що стосуються облоги Чернігова у 2022 році, та меморіалу Борцям за Волю та Незалежність України.