Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

П`ятниця, 19 квітня, 17:30:56

Інформаційний дайджест від Фонду соціального страхування України з 19 по 24 листопада

24.11.2018   09:32Агенцiя

Чернігівський монітор спільно з Фондом Соціального страхування України запустив щосуботній інформаційний дайджест, у якому мова йтиме про зміни в законодавстві, обслуговуванні платників та інші новини фонду.

 

ОСОБАМ З ІНВАЛІДНІСТЮ ДОПОМОГА ПО ВАГІТНОСТІ ТА ПОЛОГАХ НАДАЄТЬСЯ У РОЗМІРІ НЕ МЕНШОМУ ЗА ОБЧИСЛЕНИЙ З МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ

 

Допомога по вагітності та пологах фінансується Фондом соціального страхування України для всіх працевлаштованих жінок за увесь період перебування у декретній відпустці, що в середньому становить 126 календарних днів. Сума матеріального забезпечення складає 100% середнього доходу особи за кожен день відпустки, однак не може бути меншою за обчислену із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

«Фондом реалізується гарантія матеріальної допомоги, яка компенсує увесь втрачений за період відпустки по вагітності та пологах заробіток. Цей вид допомоги надається Фондом за основним місцем роботи у розмірі, обчисленому не менше ніж із мінімальної заробітної плати, і не залежить від того, чи має застрахована особа на момент настання страхового випадку інвалідність і працює неповний робочий день. Тобто навіть у випадку, коли заробітна плата в жінки менша за мінімальну, і ЄСВ сплачується за неї роботодавцем, виходячи із її розміру заробітної плати, Фонд профінансує матеріальне забезпечення, обчислене з встановленої мінімальної зарплати», – говорить заступник начальника управління страхових виплат та матеріального забезпечення виконавчої дирекції ФССУ Ганна Харченко.

Крім того, на розмір допомоги по вагітності та пологах не впливає тривалість страхового стажу. Водночас, особам, які протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мають стаж менше 6 місяців, розмір допомоги розраховується, виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати.

Також зазначений вид допомоги від Фонду соціального страхування України нараховується за місцем роботи за сумісництвом на підставі копії листка непрацездатності, засвідченої підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.

Упродовж трьох кварталів 2018 року Фонд соціального страхування України профінансував надання допомоги по вагітності та пологах для понад 126 тис. жінок на суму близько 3 млрд гривень.

 

ВИТРАТИ НА ДОПОМОГУ НА ПОХОВАННЯ ЗА КОШТИ ФОНДУ ЗРОСЛИ НА 23,5%

 

Фактична сума витрат Фонду соціального страхування України на виплату допомоги на поховання за даними січня–вересня у порівнянні з тим же періодом минулого року збільшилась на 6,5 млн грн, або на 23,5%. Цей вид матеріального забезпечення упродовж 9 місяців 2018 року профінансовано по майже 8,4 тис. страхових випадках.

Допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві) надається у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму. З 01 березня 2017 року розмір допомоги на поховання складає 4 100 гривень.

Вона призначається сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання, на підставі свідоцтва про смерть, виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів громадянського стану, виконавчим органом сільської, селищної чи міської (крім міст обласного значення) ради та оригіналу витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання або оригіналу довідки про смерть, виданої для отримання допомоги на поховання.

Крім того, Фондом соціального страхування України фінансується допомога на поховання члена сім'ї застрахованої особи. Призначення відбувається на підставі наведених вище документів, а також довідки з місця проживання про перебування померлого члена сім'ї на утриманні застрахованої особи.

Матеріальне забезпечення виплачується, якщо звернення за його призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців з дня смерті застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на її утриманні.

 

ПРАВО НА ОТРИМАННЯ ЛІКАРНЯНИХ У РОЗМІРІ 100% ЗАРПЛАТИ РОЗШИРЕНО НА РЕПРЕСОВАНИХ ОСІБ І ПОСТРАЖДАЛИХ УЧАСНИКІВ РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ

 

Допомога по тимчасовій втраті працездатності (оплата за лікарняними листками), що надається за рахунок коштів Фонду соціального страхування України у разі хвороби або травми усім працевлаштованим, фінансується у розмірі 100% середньої заробітної плати особам, що мають страховий стаж понад 8 років або за наявності пільг незалежно від тривалості страхового стажу.

Відповідно до Законів України від 22.05.2018 № 2443-VIII і від 18.09.2018 № 2542-VIII, зазначена пільга поширена на постраждалих учасників Революції Гідності та реабілітованих жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917–1991 років.

Так, за страховими випадками, що настали з 11.10.2018, допомога по тимчасовій втраті працездатності від Фонду соціального страхування України призначається у розмірі 100% середньої заробітної плати незалежно від тривалості страхового стажу особам, які мають статус реабілітованого відповідно до Закону України «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917–1991 років», із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув’язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу.

Для призначення допомоги особа, яка має статус реабілітованого, подає копію відповідних посвідчень чи інші документи, що підтверджують право на цю пільгу.

Також, відповідно до прийнятих змін, право на оплату листків непрацездатності у розмірі 100% середнього доходу за страховими випадками, які настали з 25.07.2018, мають особи, які отримали тілесні ушкодження (тяжкі, середньої тяжкості, легкі) під час участі у Революції Гідності.

Крім того, компенсація втраченого заробітку за період хвороби або травми фінансується Фондом у розмірі 100% середнього доходу для:

– застрахованих осіб, віднесених до 1–3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

– одного з батьків або особи, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи;

– ветеранів війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

– осіб, віднесених до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України «Про жертви нацистських переслідувань»;

– донорів, які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 Закону України «Про донорство крові та її компонентів».

 

РОЗЯСНЕННЯ ЩОДО ОБЧИСЛЕННЯ СТРАХОВОГО СТАЖУ ДЛЯ ЗАПОВНЕННЯ НОВОЇ ЗАЯВИ-РОЗРАХУНКУ

 

01 жовтня 2018 року набув чинності Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 12 (далі – Порядок).

Згідно з додатком до цього Порядку затверджена форма заяви-розрахунку, яку подає страхувальник для фінансування Фондом відповідного виду матеріального забезпечення.

Так, найчастіше у страхувальників виникають запитання щодо заповнення колонок 21 та 22 додатку 1.1 – «Страховий стаж (у повних місяцях) загальний та за останні 12 місяців».

Слід звернути увагу, якщо застрахована особа звертається вперше до страхувальника з листком непрацездатності і працює на цьому підприємстві менше 8 років, то для правильного обрахунку матеріального забезпечення слід зібрати відомості про її попередню трудову діяльність та інші періоди, що зараховуються до страхового стажу. Детально про періоди, які зараховуються, та чим керуватись кадровику при обчисленні страхового стажу, йдеться нижче.

Якщо застрахованій особі регулярно призначається матеріальне забезпечення на одному й тому ж місці роботи, і відповідні відомості вже наявні у страхувальника, то не слід повторно отримувати їх з Пенсійного фонду України, і у разі необхідності лише додавати до страхового стажу місяці, які відпрацьовані і за них сплачено у повному обсязі єдиний соціальний внесок на цьому місці роботи. Якщо ж застрахована особа працює у одного страхувальника більше 8 років, регулярно отримує заробітну плату, з якої сплачується ЄСВ в розмірі не менше мінімального, то додаткові відомості про страховий стаж збирати недоцільно.

Наприклад, у застрахованої особи стався страховий випадок вперше 01.09.2018. Згідно довідки ОК-5 чи ОК-7, яку вона отримала у територіальному органі Пенсійного фонду України, її страховий стаж становить 94 місяці. Призначена допомога у розмірі 70 % середньої заробітної плати. Згодом, з 01.11.2018, у застрахованої особи знову настає тимчасова непрацездатність. Якщо за вересень та жовтень із нарахованої заробітної плати сплачено ЄСВ у розмірі не менше мінімального, то слід вважати, що її страховий стаж становить 96 місяців і допомога призначається у розмірі 100 % середньої заробітної плати. У такому випадку не слід повторно отримувати довідку у Пенсійному фонді України.

Колонка 21 заповнюється з метою контролю відповідності нарахованого матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності розміру допомоги, що визначається у відсотках в залежності від страхового стажу, відповідно до статті 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105 (далі - Закон № 1105).

Відомості, що використовуються для заповнення цієї колонки, передбачені Положенням про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 (у редакції постанови правління ПФУ від 27.03.2018 № 8-1):

– додаток 4 «Форма ОК-5»;

– додаток 5 «Форма ОК-7»;

– додаток 9 «Дані про трудовий та страховий стаж».

Пунктом 9 Розділу V вказаного вище Положення страхувальникам надається інформація із Реєстру застрахованих осіб про застрахованих осіб, які перебувають у трудових відносинах з цими страхувальниками, за період перебування особи у трудових відносинах із страхувальником, а також відомості про страховий стаж цих застрахованих осіб, необхідні для призначення соціальних виплат.

Слід зазначити, що з 01.01.2016 відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» для платників єдиного внеску запроваджено однакову ставку єдиного внеску в розмірі 22 %.

У зв'язку із зазначеним, до частини четвертої статті 21 Закону № 1105 внесено зміни, відповідно до яких до страхового стажу за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності прирівнюються всі періоди, протягом яких за особу сплачувався єдиний внесок, які також включаються до стажу для пенсійного страхування. Тому, починаючи з 01.01.2016, періоди, що зараховуються до страхового стажу за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за пенсійним страхуванням, є однаковими (зазначено в листі Мінсоцполітики від 27.04.2018 № 613/0/51-18/218 «Про розгляд звернення»).

Враховуючи викладене, відомості з Додатку 9 «Дані про трудовий та страховий стаж» можна використовувати в повному обсязі для визначення страхового стажу з 01.01.2016.Період страхового стажу з 01.01.2011 по 01.01.2016 необхідно обчислювати з використанням довідок «Форма ОК-5» або «Форма ОК-7».

Чим керуватись при визначенні страхового стажу за різні періоди?

За період, починаючи з 01.01.2011 і до теперішнього часу, страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Так, періоди, коли особа підлягала страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, і відповідно до даних зазначеного реєстру за неї були сплачені страхові внески, зараховуються до стажу наступним чином:

– місяці, в яких страхові внески до Фонду були сплачені із суми, що перевищує розмір мінімальної заробітної плати, визначений для цього місяця відповідно до законодавства, враховується, як один місяць (1,0);

– за місяці, в яких страхові внески до Фонду були сплачені із суми меншої за розмір мінімальної заробітної плати, страховий стаж обчислюється за формулою, зазначеною вище, і до страхового стажу зараховується лише відповідна частина місяця (0,99–0,01). Після визначення частин місяців, що зараховуються до страхового стажу, вони сумуються.

За період до 31.12.2010 страховий стаж обчислюється у відповідності до даних, зазначених у трудовій книжці, і зараховуються періоди перебування особи в трудових відносинах.

За період з 19.10.1998 по 31.12.2010визначення загального трудового стажуздійснюється відповідно до Правил обчислення загального трудового стажу для призначення працівникам допомоги по тимчасовій непрацездатності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.1998 № 1658.

За період до 19.10.1998 – відповідно до Правил обчислення безперервного трудового стажу робітників та службовців при призначенні допомоги по державному соціальному страхуванню, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 13.04.1973 № 252.

Колонка 21 заповнюється у повних місяцях, без заокруглення.

Крім того, якщо загальний страховий стаж застрахованої особи становить 8 повних років і більше, то до колонки 21 вноситься запис «96».

Якщо загальний страховий стаж становить менше, наприклад, 3 роки 2 місяці та 15 днів, то вноситься запис «38».

Колонка 22 заповнюється з метою контролю за виконанням норм пункту 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266, а також частини четвертої статті 19 Закону № 1105.
 

Прес-служба Фонду соціального страхування України

Останні новини Чернігівщини

«Трагедія в Драмі» — прем’єра документального проєкту-розслідування Суспільного 10:50

19 квітня о 19:00 на ютуб-каналі Суспільне Чернігів відбудеться прем'єра документального проєкту «Трагедія в Драмі».

Ярмаркували у Чернігові: яких працівників шукають місцеві підприємства? 10:39

Яку роботу та умови праці пропонують, говорили на ярмарку вакансій етичного бізнесу в Чернігові. Захід відбувся з ініціативи Міжнародної Організації з Міграції (МОМ) за фінансування народу Японії та за сприяння Чернігівської обласної служби зайнятості.

Спільний проєкт міста Чернігова, уряду Німеччини та UNDP в Україні 10:30

Наприкінці 2022 року в Україні було розпочато проєкт «Підтримка швидкого економічного відновлення українських муніципалітетів», який фінансується урядом Німеччини. Реалізує проєкт німецька компанія GIZ та Програма розвитку ООН (UNDP) в Україні.

Чи високі ризики відбудови/відновлення об’єктів соціальної інфраструктури, пошкодженої внаслідок російської агресії в Чернігові? 10:13

Наявність ризиків під час моніторингу визначали аналітики громадської організації «Агенція міських ініціатив».

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 09:44

Протягом минулої доби зареєстровано 3 небезпечні події, а саме: 1 дорожньо-транспортну пригоду та 2 пожежі. Внаслідок цих подій постраждала 1 особа.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини