Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Понеділок, 27 вересня, 04:19:16

Про діяльність медичної галузі Чернігова

08.10.2014   15:13

Про діяльність медичної галузі Чернігова в поточному році інформував на розширеній міській нараді начальник управління охорони здоров’я міської ради Юрій Бойко.

Він повідомив, що 2012 рік став роком старту реформи у медичній галузі держави. В її доцільності і необхідності сумнівів не було ні у пацієнта, ні у медичного працівника, вважає Ю Бойко. Старі принципи організації процесу надання медичної допомоги, застаріле обладнання, дефіцит медикаментів, різке зниження фінансового забезпечення галузі. Галузь діяла за інерцією.

У 2012 році було покладено початок реформування медичної галузі - Законом України, прийнятим Верховною радою, визначені «пілотні» регіони для апробації нововведень (Донецька, Дніпропетровська, Вінницька області та м. Київ). Проведення експерименту передбачає фінансування. Кошти були виділені вказаним регіонам. Робота там розпочалася. Кроки виглядали логічними і послідовними.

Проте, вже тоді відчувалась однобокість у переліку регіонів - «пілотів»: за виключенням міста Вінниці, всі інші центри областей - «мільйонники», всі міста т.з. «академічні» - мають медичні вузи. А, натомість, міста «трьохсоттисячники», яких більшість на Україні, до переліку, на жаль, не ввійшли. Звідси, досить неоднакові стартові позиції. Якщо у Вінниці приймають лікарів на роботу на конкурсній основі, то в Чернігові - їх дефіцит. Якщо міста - «велетні» (в територіальному і кількісному розумінні) потребують більшої розгалуженості мережі, то порівняно компактне місто Чернігів такої нагальної потреби не має.

В багатьох містах України поліклініки діяли як автономні медичні заклади, у Чернігові, ж, поліклінічні відділення (крім дитячих поліклінік) працюють як структурні підрозділи закладів, - входять до складу лікарень. "Цілком природно і закономірно, що ми очікували результатів експерименту: які новації прижилися, які не витримують критики, які потребують корекції і доопрацювання, щоб не повторювати помилок, взяти на озброєння краще, в ряді речей не «винаходити велосипед». Проте, і до цього часу таких висновків ми не маємо, хоч МОЗ України обіцяло їх оприлюднити в серпні поточного року. Але основна проблематика заключається в тому, що Законом України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я ...», його 35-ю статтею регламентовано, що з 01.01.2015 р. первинна медична допомога надається лише «Центрами первинної медико- санітарної допомоги», як окремими закладами (а не поліклініками, як було раніше)", - наголосив Ю. Бойко.

На виконання цього Закону рішенням сесії міської ради у вересні минулого року створено 2 Центри ПМСД, і розпочалася робота по їх формуванню, штатному розпису, обладнанню і т.д. В основу цієї роботи покладена одна обов’язкова умова: лікарів дитячих і дорослих поліклінік (та і всіх інших медичних працівників цих закладів) не переміщувати в інші приміщення, а лише змінити їх підпорядкування іншим керівникам - головним лікарям новостворених центрів з метою залишити маршрути пацієнтів незмінними для зручності громадян. Дільничних лікарів поліклінік для дорослих та дільничних педіатрів разом з уже нині потужною когортою сімейних лікарів передбачалось об’єднати у складі 2-х вказаних центрів.

Невирішеним питанням залишалися «вузькі» спеціалісти поліклінік - хірург, невропатолог, ендокринолог, отоларинголог, терапевт і багато інших спеціалістів - лікарів. Але, у ході вже розгорнутої діяльності по реформуванню галузі - постійні дискусії за участю керівників медичних закладів, спеціалістів галузі, знайомство з іншими регіонами, консультації з МОЗ, обговорення вказаної проблематики в медичній секції Асоціації міст України - в березні поточного року побачив світ Закон України про заборону реорганізації, ліквідації або зміну основної функціональної направленості у діяльності нині діючих медичних закладів, фактично, «мораторій». Але створення нових закладів - Центрів ПМСД передбачає цей процес шляхом реорганізації поліклінік або їх ліквідації, що вказаним Законом забороняється. Одночасно, термін 1 січня 2015 року, як початок діяльності ЦПМСД, залишається незмінним... Ось така юридично-правова колізія існує на сьогодні. Одне лише треба взяти на постійне озброєння - не нашкодити людині, результат повинен бути кращим за сьогодення, вважає доповідач.

За звітний період шлях пошуку оптимального варіанту для Чернігова пройдений чималий. Із усіх напрямків реформування служби охорони здоров’я в державі, а саме: реорганізація служби швидкої медичної допомоги, створення міжрайонних госпітальних округів та реорганізація первинної ланки надання медичної допомоги населенню - проведена централізація служби швидкої медичної допомоги, а, фактично міська станція швидкої медичної допомоги передана на обласний рівень. 12% пацієнтів госпітальних відділень міських лікарень - це жителі області, а в пологовому будинку цей відсоток сягає 46 %. А реорганізація первинної ланки є на сьогодні найбільш проблематичною.

В галузі працюють 5200 осіб. Мережа складається з 11 закладів (в т.ч. 2 ЦПМСД).

За рахунок місцевого бюджету на пільгові медикаменти використано 1104,0 тис. грн. проти 1275,1 тис. грн. за -аналогічний період минулого року. Складна ситуація, що виникла на фармацевтичному ринку України у зв’язку з підвищенням цін на препарати заводами-виробниками, спричиненим різким валютним коливанням, нестабільністю політичної ситуації та введенням податку на додану вартість у розмірі 7%, негативно відобразилася на забезпеченні жителів міста Чернігова ліками за кошти місцевого бюджету.

Крім того, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України лікарські засоби за бюджетні кошти можуть закуповуватися та відпускатися виключно за цінами, зареєстрованими Міністерством охорони здоров’я України. На сьогодні закупівельні ціни на значний перелік препаратів значно перевищують ціни, які задекларовані Міністерством охорони здоров’я України. Від запропонованих аналогів пацієнти часто відмовляються.

На 2014 рік для проведення зубопротезування пільгових категорій населення з місцевого бюджету передбачено 315,2 тис. грн. Протягом 9 місяців 2014 року здійснено безкоштовно зубопротезування 268 особам, які відносяться до пільгових категорій населення, на суму 238,8 тис. грн., з них 124 ветеранам війни на суму 103,8 тис. грн.

З 20.06.2014 року розпочато оздоровчий сезон у відокремленому структурному підрозділі - відділенні дитячого оздоровлення санаторного типу «Дружба» Чернігівської міської лікарні № 1 Чернігівської міської ради. На оздоровлення дітей влітку 2014 року у цьому відділенні з місцевого бюджету виділено 1085,7 тис. грн., з яких станом на 01.10.2014 року профінансовано 1043,0 тис. грн.

Станом на 01.10.2014 на оздоровлення 168 дітей у центрі «Відродження» профінансовано з місцевого бюджету 453,6 тис. грн. (план на рік 454,1 тис. грн.).

Світовий досвід, узагальнений ВООЗ, свідчить, що розвиток первинної медичної допомоги на засадах сімейної медицини є найефективнішим засобом досягнення справедливого розподілу і раціонального використання коштів та підвищення результативності роботи усієї галузі охорони здоров’я.

На даний час, з метою покращення доступності первинної медико-санітарної допомоги населенню міста проведена реорганізація поліклінічних відділень міських лікарень №№ 2,3 з переводом населення, що мешкає на наближених до цих закладів територій. У місті продовжується робота щодо впровадження засад сімейної медицини, що сприяє наближенню первинної медико-санітарної допомоги до жителів міста. У закладах охорони здоров’я міської ради функціонують 75 дільниць загальної практики-сімейної медицини, зареєстровано 76,75 штатних посад, на яких працює 73 лікаря загальної практики-сімейної медицини. Усі лікарі поліклінічного відділення лікарні № 4 Чернігівської міської ради пройшли підготовку за спеціальністю загальної практики-сімейної медицини.

У місті Чернігові діють 3 міські програми у галузі охорони здоров’я.

Рішенням сесії Чернігівської міської ради затверджена «Програма профілактики і лікування артеріальної гіпертензії, попередження смертності та інвалідності населення внаслідок серцево-судинних захворювань у м. Чернігові на період до 2016 року». Для надання медичної допомоги хворим на інфаркт міокарду та з гострим коронарним синдромом Програмою на 2014 рік передбачені кошти із місцевого бюджету у сумі 99,5 тис. грн. на придбання тромболітичних препаратів та препаратів для боротьби з кардіогенним шоком.

На виконання заходів «Програми протидії захворюванню на туберкульоз у місті Чернігові у 2012-2016 роках») передбачені кошти на проведення туберкулінодіагностики у дітей та флюорографічного обстеження населення (250 тис. грн. та 60 тис. грн. відповідно). За звітний період 2014 року закладами охорони здоров’я міської ради використано з місцевого бюджету на придбання рентгенівської плівки для проведення флюорографічних обстежень населення - 50,6 тис. грн. (за 9 міс. 2013 року - 47 тис. грн.). На придбання туберкуліну передбачені та виділені з міського бюджету кошти у сумі 15 тис. грн., які у сумі 14,9 тис. грн. використані. Проблемним залишається питання щодо закупівлі туберкуліну через його відсутність в аптечній мережі.

Рішенням сесії Чернігівської міської ради затверджена «Програма енергозбереження в закладах охорони здоров'я м. Чернігова на 2013-2017 роки». На виконання заходів Програми передбачено 2629,1 тис. грн. Протягом 2013 року профінансовано 162,7 тис. грн.

На виконання Державної цільової програми «Цукровий діабет» на придбання інсулінів (для 1629 дорослих та 65 дітей у віці до 18 років - хворих на цукровий діабет) профінансовано протягом 9 місяців 2014 року 3654,6 тис. грн. (субвенція - 3386,9 тис. грн., з місцевого бюджету - 267,7 тис. грн.), що становить 68% від запланованих коштів - 4977,6 тис. грн. (субвенція - 4515,2 тис грн., з місцевого бюджету - 462,4 тис грн.) Для забезпечення хворих на цукровий діабет цукрознижуючими препаратами (план на 2014 рік - 551 тис. грн.) станом на 01.10.2014 року профінансовано з місцевого бюджету 369,6 тис. грн.

З метою раннього виявлення артеріальної гіпертензії як основної причини розвитку серцево-судинних захворювань, проводиться активне вимірювання артеріального тиску у населення. На базі поліклінічних відділень Чернігівської міської лікарні № 1 та № 2 функціонують «Школи здоров’я для осіб з артеріальною гіпертензією».

Протягом 9 місяців 2014 року зареєстровано 231 випадок захворюваності населення міста на гострий інфаркт міокарду проти 280 осіб за аналогічний період 2013 року. Показник захворюваності знизився на 17,6% і складає 94,4 на 100 тис. дорослого населення проти 114,5

Протягом 9 місяців 2014 року зареєстровано 516 випадків захворюваності населення міста на інсульти (9 міс. 2013 року - 627 хворих). Показник захворюваності зменшився на 17,2% і складає 211 на 100 тис. дорослого населення проти 254,9 за аналогічний період минулого року.

Ю. Бойко зазначив, що ефективність надання медичної допомоги хворим на гострі інфаркти міокарду та гострі порушення мозкового кровообігу (гострі інсульти), які є ускладненнями артеріальної гіпертензії, залежить від своєчасності звернення пацієнтів за медичною допомогою та їх госпіталізації. З 2011 року на базі Чернігівської міської лікарні № 2 проводиться робота на рентгенівському ангіографічному комплексі кардіоваскулярної системи, який отримано за централізованими поставками МОЗ України.

З 02.01.2014 року на базі Чернігівської міської лікарні № 2 Чернігівської міської ради відкрите кардіологічне відділення № 1 для надання медичної допомоги хворим після малоінвазивних операцій на серці, яке розраховано на 20 ліжок. Спеціалістами відділення запроваджені у поточному році операції (аорто-коронарного шунтування) з застосуванням апарату штучного кровообігу. Впродовж звітного періоду проведено 7 таких операцій. Для оснащення цього відділення були придбані 2 кардіомонітора, 2 інфузійних насоса та дефібрилятор.

За даними закладів охорони здоров’я міської ради в стаціонарах пролікований 371 хворий, у т.ч. іногородні, на гострий інфаркт міокарду, з яких померло 56 хворих. Госпітальна летальність від гострого інфаркту міокарда склала 15,1% проти 20,3% за аналогічний період минулого року, завдяки розробці та впровадженню маршруту пацієнта, нових форм та методів лікування. Широко запроваджені експрес методи ранньої діагностики інфаркту міокарда, як на догоспітальному етапі (швидка медична допомога), так і в стаціонарі.

Станом на 01.10.2014 року тромболізісна терапія проведена 30 хворим на гострий інфаркт міокарду, з них у першу добу - 30. Крім того, 8 хворим на ішемічний інсульт, які звернулись своєчасно за наданням медичної допомоги, отримали тромболізісну терапію на базі неврологічних відділень (2 пацієнта в Чернігівській міській лікарні № 2 Чернігівської міської ради та 6 пацієнтів в КЛПЗ «Чернігівська міська лікарня № З»).

Слід зазначити, що збільшується кількість оперативних втручань при гострому коронарному синдромі, які проводяться в Чернігівській міській лікарні № 2. 53% хворих з ГКС, які поступили до Чернігівської міської лікарні № 2 є жителями з районів області. Станом на 01.10.2014 року проведено 236 коронаровентрикулографій, з яких 104 проведено хворим з гострим коронарним синдромом, та 96 стентувань коронарних артерій, у т.ч. 65 - хворим на гострий інфаркт міокарду Серед пацієнтів, яким було зроблено стентування при ГКС, летальність складає лише 4,7%.

З 01.07.2014 року продовжується реалізація пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою, яким на поточний 2014 рік передбачено обсяг видатків у сумі 912,1 тис. грн. Станом на 01.10.2014 року виписано лікарями закладів охорони здоров’я Чернігівської міської ради 13571 рецепт, з них відшкодовано 9038 для 6610 пацієнтів на суму 579 тис. грн.

Медико-демографічна ситуація у місті залишається складною, хоч в останні роки намітилась деяка позитивна тенденція щодо збільшення народжуваності. За звітний період у міському пологовому будинку народилось 3148 немовлят, що майже на рівні минулого року (9 міс. 2013р. - 3097 дітей).

За підсумками 9 місяців 2014 року зареєстровано зменшення показника захворюваності населення на туберкульоз на 8,2% (з 42,4 на 100 тис. населення у минулому році до 38,9 за звітний період). Захворіло на туберкульоз 113 осіб, у т. ч. 2 дітей (9 міс. 2013 – 123 особи), з них 102 особи або 90,3% - на туберкульоз легенів. Проблемним залишається питання щодо своєчасного виявлення туберкульозу у осіб з груп соціального ризику. Тільки 45,1% випадків туберкульозу легенів діагностуються під час профілактичних оглядів. Протягом звітного періоду зареєстровано 18 випадків деструктивного туберкульозу або 17,6%, тобто майже кожний шостий.

Протягом 9 місяців поточного року методом флюорографії обстежено 92245 особи, що складає 70,4% від числа підлеглих (план 130989 осіб).

Питання проведення туберкулінодіагностики дітям віком до 14 років (включно) впродовж звітного періоду вирішувалось лише за кошти батьків. Протягом 9 місяців 2014 року обстежено методом туберкулінодіагностики 6466 дітей віком до 14 років (включно), що складає 31 % з числа тих, що підлягали обстеженню (9 міс. 2013 - відповідно 5014 дітей та 18,9%). З місцевого бюджету профінансовано 14,9 тис. грн. на закупівлю туберкуліну.

Злоякісні новоутворення залишаються важливою медико-біологічною та соціально-економічною проблемою. За підсумками 9 місяців показник захворюваності (за попереднім даними) на рівні минулого року і складає 292,5 на 100 тис. населення проти 291,8. Під час проведення профілактичних оглядів виявлено онкологічні захворювання у 23,9% випадків, тобто лише кожний четвертий. За 9 міс. 2013 року відсоток виявлення хворих при профоглядах складав 18% (обласний показник - 18,1%).

На виконання Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентноспроможна економіка, ефективна держава» загальний ліжковий фонд закладів охорони здоров’я Чернігівської міської ради з 01.01.2014 року скорочено на 62 ліжка (з 1652 ліжок до 1590 ліжок). Забезпеченість населення стаціонарними ліжками становить 54,8 на 10 тис. постійного населення проти 56,9 у 2013 році. З метою оптимізації ліжкового фонду з травня 2014 року на базі лікарні № 4 Чернігівської міської ради відділення «Хоспіс» розширено до 40 ліжок. У пологовому будинку відкрито відділення екстрагенітальної патології для вагітних із тяжкою патологією.

На базі Центру мікрохірургії ока, який функціонує на базі поліклініки Чернігівської міської лікарні № 2, протягом звітного періоду проведено 562 операції (проти 218 операцій у минулому році).

У закладах охорони здоров’я міської ради широко застосовуються стаціонарозамінюючі технології. У денних стаціонарах функціонує 201 ліжко, що на рівні минулого року. Кількість пролікованих хворих у денних стаціонарах та стаціонарах вдома склала 15025 пацієнтів, на 2,5% менше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (15403 хворих), з них 52,6% - це люди похилого віку (7912 осіб).

Щорічно у поліклінічних відділеннях міських лікарень згідно з графіками проводяться профілактичні огляди ветеранів війни лікарями-спеціалістами. Станом на 01.10.2014 року комплексними профілактичними оглядами охоплено 8645 ветеранів війни, що складає 99,2%. Після медичних оглядів призначається лікування та складаються плани оздоровчих заходів. Комплексні медогляди інвалідів та ветеранів війни проводяться за участю вузьких спеціалістів щорічно. У разі потреби інваліди війни оглядаються бригадою спеціалістів вдома.

Для надання стаціонарної допомоги ветеранам війни в міських лікарнях функціонують 36 палат підвищеної комфортності на 97 ліжок. Станом на 01.10.2014 року на базі стаціонарних відділень міських лікарень Чернігівської міської ради проліковано 1195 ветеранів війни. В обласному госпіталі для інвалідів та ветеранів війни протягом 9 місяців 2014 року отримали медичну допомогу 365 ветеранів війни. На жаль, у зв’язку з обмеженим фінансуванням витрати на 1 ліжко-день під час лікування в закладах охорони здоров’я Чернігівської міської ради для ветеранів війни станом на 01.10.2014 року складають: на харчування - 5,64 грн. (норматив - 35 грн) та на медикаменти - 10,81 грн. (норматив - 40 грн).

Протягом 9 місяців 2014 року за кошти державного бюджету встановлено ендопротези 2 ветеранам війни (інваліду війни та учаснику бойових дій) на суму 52,8 тис. грн.; кардіостимулятори встановлено 7 ветеранам війни (1 учаснику бойових дій та 6 учасникам війни) та 3 особам, які мають статус «Дитини війни», на суму 80,9 тис. грн. Забезпечення ветеранів війни апаратами для слухопротезування здійснюється за рахунок державних коштів після огляду лікарем-сурдологом обласної лікарні.

Адміністраціями медичних закладів приділяється увага питанню поліпшення матеріально-технічної бази з метою розширення обсягів оперативних втручань за допомогою сучасного хірургічного обладнання. Протягом звітного періоду, придбано для Чернігівської міської лікарні № 1 - реанімаційний анестезіологічний монітор, лабораторне обладнання, для Чернігівської міської лікарні № 2 - система рентгенівська діагностична С-подібна мобільна, реєстратор та система холтерівська «Dia Card», автоматичний діагностичний комплекс «Кардіо+», гастроскоп з відео процесором для ендоскопів, обладнання для хірургічних операцій, набір для коронарної та судинної хірургії; і КЛПЗ «Чернігівська міська лікарня № 3» - високочастотний електрохірургічний апарат та хірургічне обладнання, електрокардіограф, фізіотерапевтичний комплекс, апаратура для лабораторних досліджень; лікарня № 4 - електрокардіограф, додаткове обладнання для флюорографа, який придбано за кошти бюджету розвитку у 2013 році; пологовий будинок - фізіотерапевтичне та лабораторне обладнання, пульсоксиметр, пологові ліжка, автомобіль 3IЛ (передано з обласної психоневрологічної лікарні), стоматполіклініка - дентальний рентгенапарат, апарат для ультразвукової терапії, 5 стоматустановок.

Колективом дитячої стоматологічної поліклініки розроблено та впроваджено профілактичний проект «Театр здоров’я», який вже визнано на всеукраїнському рівні як один з кращих освітніх заходів з профілактики стоматологічних захворювань та навчання гігієні порожнини рота. В серпні за кошти міського бюджету закуплено сучасний багатофункціональний компресор для стоматологічних установок вартістю 94990 грн.

- Незважаючи на складну політичну, економічну ситуацію галузь забезпечить максимально можливий рівень і обсяг меддопомоги населенню міста, - підсумував Ю. Бойко. Практично завершена робота по підготовці до діяльності в умовах осені та зими, включені всі можливі механізми економії коштів та енергоресурсів, постійною є допомога закладів для Збройних сил України.

 

За інформацією управління охорони здоров'я міської ради

Останні новини Чернігівщини

12 романтичних фільмів, які варто переглянути цієї осені 17:08

Дивитися романтичні фільми — це як доторкнутися до світлих почуттів через екран.

Смачні рецепти вихідного дня: хачапурі по-мегрельськи 16:59

Перлина грузинської кухні — хачапурі по-мегрельськи. Ситний корж з апетитною рум’яною скоринкою та сиром всередині стане повноцінним сніданком або вечерею.

Гороскоп на наступний тиждень з 27 вересня по 3 вересня

Гороскоп на наступний тиждень з 27 вересня по 3 вересня 16:46

Гороскоп для всіх знаків Зодіаку на наступний тиждень з 27 вересня по 3 вересня 2021 року

26 вересня - День машинобудівника, Європейський день мов та Міжнародний день боротьби за ліквідацію ядерної зброї

26 вересня - День машинобудівника, Європейський день мов та Міжнародний день боротьби за ліквідацію ядерної зброї 16:37

26 вересня в Україні святкують День машинобудівника, європейський День мов, міжнародний день глухих і день боротьби за повну ліквідацію ядерної зброї.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини