Тенденції надання податкових пільг у Чернігівському регіоні
Поліський фонд в рамках проекту “Поширення європейських принципів у сфері державної допомоги та державних закупівель” провів аналіз ситуації з наданням державної допомоги підприємствам регіону.

Не секрет, що така діяльність може бути пов’язана з корупціогенними чинниками, тому існує реальна необхідність запровадження громадського контролю за процесом надання державної допомоги, а також умовами та принципами її надання.
За результатами дослідження виявлено, що основна форма державної допомоги, яка присутня в Чернігівській області – це податкові пільги. Податкові пільги є своєрідним інструментом стимулювання розвитку діяльності окремого підприємства або галузі.
Згідно ст. 30 Податкового кодексу України, податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав.
Починаючи з 2006 р. (рис. 1) загальні суми отриманих податкових пільг зростали до 2010 р включно. При цьому середній темп росту даного показника становив 25% кожен рік. Проте в 2011 р. загальна сума задекларованих податкових пільг зменшилась на 283,4 млн. грн. або на 16% (з них держбюджет на 288,4 млн. грн.).
Тобто втрати бюджету, пов’язані з наданням податкових пільг дуже значні, хоч і зменшились в 2011 р.
Які ж види діяльності “з’їли” значну суму державних коштів? (рис. 2).
Найбільшу питому вагу наданих податкових пільг в 2006 р. було отримано на виробництво етилового спирту із зброджувальних продуктів (23,6% або 183,6 млн. грн.) проте ця тенденція не збереглась протягом наступного 2007 р. і сума отриманих податкових пільг зменшилась на 47,6 млн. грн. (або на 10%). Протягом 2008-2010 рр. ця сума в середньому збільшилась на 287,4 млн. грн. (або на 2,3%). Проте в 2011 р. відбулося знане зменшення на 248,2 млн. грн. (або на 12,3%).
Значну суму державних коштів забирають такі види діяльності:
– виробництво зернових та технічних культур (10%);
– виробництво шпалер (7%);
– виробництво штучних та синтетичних волокон (5%).
В 2006 р. сума отриманих податкових пільг на виробництво зернових та технічних культур складала 39,9 млн. грн. (питома вага від загальної суми становила 5,1%), при цьому з кожним наступним роком питома вага та сума отриманих пільг збільшувалися і ставили: в 2007 р. 73,5 млн. грн. (7,4%), в 2008 р. – 78,7 млн. грн. (6,3%), в 2009 – 17,9 млн. грн. (11,5%), в 2010 р. – 254,7 млн. грн. (13,8%) і в 2011 р. – 305,3 млн. грн. (19,5%). Тобто середній темп зростання за 2006-2011 рр. становив близько 50% кожен рік. Суми отриманих податкових пільг по цьому виду діяльності зростають протягом 5 років.
Виробництво шпалер займає третє місце по питомій вазі серед всіх видів діяльності, які отримали податкові пільги. Проте тенденція не однозначна, так в 2006 р. сума податкових пільг складала 52,2 млн. грн. (6,7%), в 2007 р. – 60,1 млн. грн. (6%), в 2008 р. – 93,8 млн. грн. (7,6%), в 2009 р. – 111,2 млн. грн. (7,2%), в 2010 р. – 146,9 млн. грн. (8%), в 2011 р. – 34,0 млн. грн. (2,2%).
Виробництво штучних та синтетичних волокон “з’їло” в середньому 5% коштів бюджету у вигляді отриманих податкових пільг. При цьому протягом 5 років спостерігається тенденція по скороченню наданих пільг по цьому виду діяльності.
Виробництво зернових та технічних культур, виробництво етилового спирту, виробництво шпалер та виробництво штучних та синтетичних волокон займають майже 50% від всіх видів діяльності, які отримають податкові пільги. На даний час експертами Поліського фонду не знайдено фактів, які свідчили про порушення норм та принципів справедливого застосування останніх відносно окремих підприємств регіону.
В той же час, необхідно відзначити, що збір інформації про форми та об’єми державної допомоги підприємствам на території Чернігівської області є достатньо ускладненим через відсутність відповідного органу в області, який би опрацьовував подібну інформацію.
Поліський фонд у майбутньому має намір продовжувати моніторинг питання надання державної допомоги окремим суб’єктам господарювання з метою забезпечення прозорості та законності цього процесу, а також адаптації стандартів ЄС.
Останні новини Чернігівщини
На Чернігівщині поліцейські скерували до суду справу міжрегіональної організованої злочинної групи, яка створила нарколабораторію промислових масштабів 16:42
Слідчі поліції Чернігівщини завершили досудове розслідування та скерували до суду обвинувальний акт щодо членів організованої злочинної групи. Фігуранти створили потужну лабораторію з виготовлення психотропів з подальшим їх збутом оптовими партіями до різних областей України. Злочинний прибуток наркоділків щомісяця сягав понад 25 мільйонів гривень.
Дігтярівський професійний аграрний ліцей здійснює підготовку кадрів для сільського господарства 16:10
Наразі в закладі освіти триває вступна кампанія, а отже кожен випускник дев'ятого або одинадцятого класу може стати учнем цього профтеху.
У Чернігові демонтують ще понад 30 незаконних тимчасових споруд 15:47
На засіданні виконавчого комітету Чернігівської міської ради 9 липня 2025 року погодили рішення комісії з демонтажу тимчасових споруд. Йдеться про 32 об'єкти, які були встановлені без дозвільних документів у різних частинах міста.
У Прилуках поліцейські разом із рятувальниками продовжують проводити профілактичні рейди у місцях відпочинку поблизу водойм 15:07
Інспектори служби освітньої безпеки Прилуцького районного відділу поліції спільно з співробітниками ДСНС проводять профілактичну роботу серед населення, яка спрямована на запобігання нещасним випадкам під час літнього відпочинку біля води.
Поширював злочинний вплив та керував вчиненням злочинів – до 9 років за ґратами засуджено жителя Ніжинського району 14:47
За публічного обвинувачення прокурорів Чернігівської обласної прокуратури вироком Ніжинського міськрайонного суду затверджено угоду про визнання винуватості та визнано винним жителя Ніжинського району у встановленні та поширенні злочинного впливу, втягненні неповнолітнього у протиправну діяльність, незаконному придбанні та зберіганні з метою збуту особливо небезпечного наркотичного засобу, незаконному зберіганні наркотичних засобів без мети збуту, крадіжці та вимаганні (ч. 3 ст. 27 ч. 4 ст. 185, ч. 4 ст. 189, ч. 2 ст. 255-1, ч. 1 ст. 304, ч. 2 ст. 307, ч. 1 ст. 309 КК України).