У рейтингу прозорості бюджетів Чернігів посів середні позиці
16 червня в приміщенні Громадського прес-центру «Ініціатива» відбулася прес-конференція «Місце Чернігівського бюджету серед прозорих та доброчесних», організатором якої виступив Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень.
На заході були оприлюднені висновки дослідження, отримані в рамках вимірювання Індексу прозорості, участі та доброчесності місцевих бюджетів. Крім того, учасники презентували результати та плани адвокаційної кампанії зі зміни правил розподілу бюджетних коштів у рамках Програми з підтримки громадських організацій.
Вперше бюджетна політика в місті Чернігові стала предметом оцінювання з боку представників громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», що координується Одеською обласною організацією «Комітет Виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство». У Чернігові місцевим партнером виступив Поліський фонд. Так, Чернігів став одним з 17 населених пунктів України (серед яких невеличкі міста та міста обласного значення), де було оцінено ступінь прозорості для громадян інформації про місцеві публічні фінанси, практика та можливості участі громадян у бюджетному процесі на всіх його стадіях.
«Результати проведеного дослідження місцевих бюджетів для міської влади не стали найкращими, однак Чернігів займає середню позицію порівняно з іншими містами-учасникам, − зазначила керівник проекту Ольга Рись. − У цілому, міська бюджетна політика за різними критеріями була оцінена в 50 балів із 173, що складає 28,9% загального рейтингу. Це дозволило посісти 8 місце серед 17 можливих». Виступаюча підсумувала, що бюджетний процес відповідає «мінімальному рівню» забезпечення Прозорості, Участі та Доброчесності міського бюджету відповідно до запропонованої методології.
Коротко про результати.
Загальною тенденцією, яка характерна для м. Чернігів, є практика неповного оприлюднення інформації про бюджетний процес. Це зумовлено тим, що відомості про міський бюджет, розміщені на офіційному веб-сайті Чернігівської міської ради, є неповними, а проведення бюджетних слухань не ввійшли в практику міської влади.
Якщо говорити про конкретні оцінки, то найнижчі з них отримано, у тому числі, за інформування про засідання профільної бюджетної комісії, під час якої розглядався проект бюджету 2016. Відповідно інформація про цей захід з’явилася в день його проведення. Також не була оприлюднена інформація про отримані пропозиції від громадян та депутатів міської ради до рішення про бюджет, відомості про стан їх розгляду тощо. Частково це зумовлено тим, що практика консультації із громадянами щодо проекту рішення про бюджет досі в Чернігові відсутня.
Посередні оцінки отримано за такими критеріями прозорості та участі, як повнота оприлюднення проекту рішення про бюджет. Так, згідно вимог статті 76 Бюджетного кодексу України вищезгаданий проект та саме рішення, окрім всього, мали б містити пояснювальну записку.
Найвищі оцінки отримано за факт оприлюднення на сайті Чернігівської міської ради проектів та самих цільових програм. Безперешкодна участь громадян у сесіях міської ради, де розглядалися бюджетні питання, також позитивно вплинула на загальну оцінку. Крім того, високі бали було надано за факт оприлюднення проекту рішення про бюджет 2016 напередодні засідання профільного комітету та сесії, а також оприлюднення протоколу засідання бюджетного комітету.
Слід зазначити, що в рамках оцінювання Індексу прозорості-участі-доброчесності, окрім зазначених, використано 205 критеріїв.
Результатом же адвокаційної частини проекту, як повідомили інші спікери заходу, стало прийняття нової Програми підтримки громадських організацій вже з конкурсним підходом, однак без її фінансової частини.
«Незважаючи на неоднозначне ставлення більшої частини депутатів до даного питання, протест з боку громадських організацій, які вже більше 5-ти років без зобов’язань фінансуються з міського бюджету, відсутність у влади бажання до змін, ми все-таки домоглися того, аби конкурс при розподілі коштів з міського бюджету був, - зазначила менеджер проекту Тетяна Романова. – Треба визнати, що прийняття депутатами під час останньої сесії програми без фінансування знівелювало всю попередньо проведену нами роботу. Але ми будемо працювати в цьому напрямку й надалі та сподіваємося, що новій владі вистачить політичної волі, аби цей проект не залишилася просто ідеєю».
«Практика розподілу коштів та реалізація проектів громадськими організаціями через конкурс уже давно працює і дає свої результати, – зазначив експерт проекту Павло Пущенко. – Окрім цього, така ж практика існує і на рівні нашої області, що дає реалізувати більш успішніші проекти».
Останні новини Чернігівщини
У січні-жовтні 2025 року на Чернігівщині сплачено 34,7 млрд гривень податків, зборів та єдиного внеску 10:50
До бюджетів усіх рівнів Чернігівської області платниками податків у січні-жовтні 2025 року сплачено 22 млрд грн податків, зборів та обов’язкових платежів.
Громади продовжують формувати мережу для впровадження реформи профільної середньої освіти 10:46
У жовтні команда експертів з питань місцевого самоврядування Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — Алла Бондар, Олена Гуленко та Юрій Орел — провела серію консультацій з представниками 11 територіальних громад Чернігівської області.
У Чернігові стартує безкоштовний курс підготовки дітей до школи — як записатися 10:33
У Чернігові відкрили набір на курс підготовки до школи для дітей, які підуть у перший клас восени 2026 року. Програма допоможе малечі легко адаптуватися до шкільного життя, розвинути базові навички та полюбити навчання. Участь безоплатна.
Ринок праці мовою цифр 10:28
Чернігівщина на Національному форумі з питань реалізації порядку денного 1325 10:20
Делегація Чернігівської області взяла участь у Національному форумі «Від уроків до дій: реалізація порядку денного 1325 «Жінки, мир, безпека» в Україні», що днями відбувся у Києві.