Дорога до Храму Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського
29 червня на кордоні України, Білорусії та Росії відбувся традиційний фестиваль “Дружба”. Як і завжди, він складався з офіційної, творчої, виставкової, концертної та ярмаркової частин. Чернігівська область виступала в ролі приймаючої сторони, тож тематику фестивалю задавала саме вона. Цьогоріч головними подіями були: 1025-річчя хрещення Київської Русі та Рік Дитячої Творчості. Відповідно до цих тем сформувалися й виставки.

Чернігівський історичний музей імені В.В. Тарновського не вперше бере участь у фестивалі. Ось і тепер робочою групою у складі Сергія Лаєвського, Людмили Линюк та Ганни Арендар була розроблена концепція виставки “Дорога до Храму”. Вона мала на меті показати значення Чернігово-Сіверщини та її представників у творенні величі православ’я. В експозиції взяла участь і команда Національного архітектурно-історичного заповідника “Чернігів стародавній”, тим самим “Дорога до Храму” стала першим спільним виставковим проектом колег за останні роки.
Чернігово-Сіверщина уславлена своєю історією, в яку яскравими сторінками вписані й православні традиції. Невдовзі по хрещенню в Києві, 992 року, однією з перших у державі була створена Чернігівська єпархія, яку очолив єпископ Неофіт.
Як символ утвердження християнської православної віри постав у князівському стольному Чернігові Спасо-Преображенський собор. Його будівництво почалося у першій третині ХІ століття князем Мстиславом Володимировичем – сином рівноапостольного Володимира, Хрестителя Русі. Собор і досі, попри численні війни та негаразди, залишається однією із найдавніших християнських пам’яток Східної Європи, що збереглися до наших часів.
Чимало церков та соборів Чернігівщини – шедеври не тільки вітчизняної, а й світової архітектури. Вони постали завдяки турботам багатьох наших земляків-достойників, у числі яких і родина гетьмана України Кирила Розумовського, коштом якої зведений собор Різдва Богородиці у Козельці. Чудовий макет цього храму, який експонувався на виставці привертав значну увагу багатотисячної аудиторії відвідувачів, які намагалися зафіксувати себе на його тлі.
У кожному храмі є Євангеліє – Слово Боже. Напрестольне Євангеліє знаходиться на престолі у вівтарі. Багато оздоблені сріблом, коштовним камінням, позолотою, емалями святі книги вкладалися до церков і монастирів представниками світської і церковної еліти України. Як правило, на коштовній оправі відтворювався сюжет, що відповідав назві храму, в який жертвувалося Євангеліє. Ім’я жертводавців зазначалося на спеціальній табличці або писалося на берегах книги. Своєю благодійністю щодо церкви на Чернігівщині відзначалася і родина Полуботків, тому й не дивно, що до експозиції було включене Євангеліє 1762 року в коштовній оправі, вкладене онуком знаменитого гетьмана України бунчуковим товаришем Василем Полуботком до Вознесенської церкви Чернігова (не збереглася).
Одним із головних символів християнської віри є святий образ, або ікона. З Чернігівщиною пов’язано близько 30 чудотворних ікон і серед них найдавніший києворуський образ Богородиці – ікона Єлецької Чернігівської Божої Матері. Вона з’явилася на ялині 1060 року перед онуком Володимира – чернігівським князем Святославом Ярославичем. На цьому місці з благословення нашого земляка преподобного Антонія Печерського був заснований Єлецький Свято-Успенський монастир. На іконі кінця XVII століття із зібрання Національного заповідника “Чернігів стародавній” можна побачити найдавніше зображення міста Чернігова й, зокрема, самого монастиря.
Особливе значення в християнській вірі має хрест. Це один із символів віри, який вінчає церкви. Його творенню надавалася особлива увага. Серед значних витворів мистецтва другої чверті XVIII століття – хрест напрестольний роботи українського ювеліра Матвія Наруновича. Він вирізьблений з кипарисового дерева та оправлений сріблом.
У Православній церкві основу богослужіння складає причастя, яке неможливе без потиру – образу чаші, яку передав Христос своїм учням під час Тайної Вечері. Оздоблені вишуканим орнаментом, прикрашені коштовним камінням, виготовлені відомими українськими та європейськими майстрами на замовлення козацької старшини у XVII–XVIII століттях потири офірувалися церквам. Згодом звідти, особливо цінні з історичної точки зору, вони, з благословення архієреїв потрапляли до церковних музеїв. Потир із зібрання Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського, гданської роботи кінця XVII століття, зроблений на замовлення генерального обозного Війська Запорозького Василя Дуніна-Борковського був вкладений до Благовіщенського собору в Чернігові (не зберігся).
Впродовж всієї історії християнства від Хрещення Русі й до сьогодення Храм пізнають, в тому числі й через священнослужителів. З Чернігівщиною пов’язана доля багатьох відомих архіпастирів, чимало з яких канонізовані Православною церквою святителями, благовірними, преподобними. Одяг священнослужителя – фелон, єпитрахиль, здавна був урочистим, красивим. В Україні його вкривали гаптованими сюжетами. Особливою майстерністю вирізнялися монахині чернігівських жіночих монастирів: Чернігівського П’ятницького, Макошинського Покровського, Ніжинського Введенського та багатьох інших. Серед сюжетів можна зустріти образи святих, як-от: преподобного Антонія Печерського. Він – уродженець Любеча, засновник багатьох монастирів, в тому числі й Києво-Печерського та Богородичного Чернігівського. Облачення священика кінця XVII – початку XVIII століття із музейної збірки експонувалося на виставці.
Символічна Дорога до Храму приводить до наріжного каменю, яким в експозиції стала плінфа Чернігівського Спасо-Преображенського собору першої третини ХІ століття та мощениця, знайдена під час досліджень одного з престолів собору. Ці реліквії – зі збірки Національного заповідника “Чернігів стародавній”.
Доповнили виставку великі фото храмів, збудованих на Чернігівщині до монголо-татарської навали. Варто зауважити, що чверть культових споруд тієї доби, які збереглися на теренах колишнього СРСР, розташовані на Чернігівщині: Спасо-Преображенський, Борисоглібський, Успенський собори, Іллінська та П’ятницька церкви – в Чернігові та Юр’єва Божниця – в Острі.
Загалом, експозиція, яка була представлена в наметі, вийшла урочистою та вишуканою. Її оглянули почесні гості фестивалю, а потім впродовж декількох годин тисячі відвідувачів милувалися раритетами, спілкувалися з музейними працівниками, фотографували музейні пам’ятки, проходячи свою Дорогу до Храму.
Людмила Линюк, Сергій Лаєвський
Останні новини Чернігівщини
До 15 років позбавлення волі засуджено мешканця Чернігівського району за вчинення зґвалтування своєї доньки 17:46
За публічного обвинувачення прокурорів Козелецької окружної прокуратури судом визнано винним 44-річного мешканця Чернігівського району у вчиненні зґвалтування своєї 12-річної доньки (ч. 4 ст. 152, ч. 6 ст. 152 КК України).
“В ніч на Івана Купала” — разом з Академічним народним хором 16:45
Як завжди, неймовірно барвисту і виразну купальську програму запропонували глядачам артисти Академічного народного хору Чернігівського обласного філармонійного центру під керуванням заслуженого діяча мистецтв України Володимира Коцура.
Засуджено мешканця м.Чернігова за розбійний напад на військовослужбовця 16:21
Прокурором Чернігівської окружної прокуратури в судовому засіданні доведено вину 32-річного місцевого жителя у нападі з метою заволодіння чужим майном, поєднаним з погрозою застосування насильства, небезпечного для життя та здоров’я особи, яка зазнала нападу, вчиненому в умовахвоєнного стану особою, яка раніше вчиняла розбій, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 187 КК України.
Ще три громади області розробляють концепти безбар’єрних маршрутів 15:39
На Чернігівщині триває робота над формуванням комплексної мережі безбар’єрних маршрутів. Крім Олишівської селищної ради, дорожні карти таких проєктів намітили також Гончарівська, Коропська та Парафіївська громади.
Засуджено до 10 років позбавлення волі чоловіка за вбивство односельчанина 14:57
Чернігівською окружною прокуратурою доведено вину 54-річного мешканця одного з сіл Чернігівського району та області за фактом умисного вбивства знайомого своєї дружини (ч.1 ст.115 КК України).