Які порушення виявили державні аудитори в закупівлях по Чернігівській області?
В 10 разів збільшилися кількість перевірок публічних закупівель проведених органами Державної аудиторської служби (далі- ДАСУ) в Чернігівській області за перше півріччя 2019 року в порівнянні з 2018 роком. Такі результати показало дослідження Центру політичних студій та аналітики (ЦПСА).

Ще минулого року набрав чинності Закон № 2265-19 «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель». Саме ним Державній аудиторській службі (далі- ДАСУ) та її територіальним органам було надано повноваження здійснювати перевірки публічних закупівель на всіх стадіях: від оголошення тендеру до укладення договору та під час його виконання. Фактично це надало змогу нарешті здійснювати контроль за дотриманням законодавства в сфері публічних закупівель розпорядникам бюджетних коштів, адже до цього система “Прозоро” фактично не мала врегульованого процесу моніторингу закупівель.
Основними новаціями запровадженого моніторингу стали:
- його проведення під час самої процедури закупівлі ( без зупинки самої процедури);
- можливість виправити допущені порушення під час процедури без накладення штрафу на відповідальних осіб;
- швидкість процедури моніторингу ( не більше 15 діб).
При цьому будь-хто може слідкувати за моніторингом закупівель ДАСУ через відкриту платформу “Прозоро” і подивитися, на підставі чого цю закупівлю обрали для перевірки та які її результати.
Згідно даних систем “Прозоро” за перше півріччя 2019 року замовники Чернігівської області провели майже 1886 закупівель через процедури відкритих торгів. З них по 195 закупівлям було проведено перевірки ДАСУ через виявлені порушення, що складає трохи більше 10%.
За статистикою перевірок проведених органами ДАСУ в Чернігівській області у першому півріччі 2019 року найчастіше розпорядники бюджетних коштів допускають порушення законодавства при складанні тендерної документації таабо внесення змін до неї.
До них відносилися такі порушення, як неправильно визначення строків подання, розгляду тендерних пропозицій та проведення торгів, також вимоги надати довідки від учасниківпереможців, що не передбачені законодавством або знаходяться у відкритих реєстрах, неправильно визначені строки розкриття тендерних пропозицій, не оприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації на ProZorro і т.п.
Всього за півроку 2019 такі порушення були виявлені в 99 закупівлях, тобто майже в кожній другій перевіреній закупівлі.
Друге місце за кількістю допущених порушень становили порушення законодавства в частині не оприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу - 68 закупівель.
До таких порушень відносились в більшості не оприлюднення замовниками закупівель в календарі планування, що на даний час є обов'язковим, відсутність вчасно опублікованих договорів після проведення торгів, а також звітів про виконання договору.
Порушення в частині складання форм документів були допущені у 36 перевірених закупівлях. Сюди відносилися відсутність накладеного електронного підпису при оголошенні тендеру, відсутність вказівки на джерело фінансування та порядок оплати при поданні оголошення замовником.
Відповідно до даних проведеного моніторингу органами ДАСУ доволі часто замовники припускалися помилок при визначенні предмету закупівлі, тобто не правильно визначали код, за яким вони закупали той чи інший товар, послугу чи роботи. Кількість таких виявлених порушень становила - 28. Неправильне визначення предмету закупівлі призводить, в першу чергу, до зменшення конкуренції серед учасників або взагалі до її відсутності.
Також замовниками допускалися помилки при обранні самої процедур закупівлі, наприклад укладення прямих договорів без проведення відкритих торгів або ж оголошення відкритих торгів без публікації англійською мовою. Таких порушень за півроку виявили -12.
Також у 11 закупівлях виявлено порушення законодавства в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій). До таких порушень відносилися не відхилення замовником пропозиції учасника, що не відповідала умовам документації, або ж відхилення пропозицій переможця, документи якого навпаки відповідали всім критеріям
Порушення в частині укладання договору про закупівлю було виявлено в 1 процедурі.
Загалом по 195 процедурам закупівель, які перевіряли органами ДАСУ виявлено 255 порушень.
Чи всі розпорядники бюджетних коштів усувають порушення
За результатами проведених перевірок органами ДАСУ за півроку в Чернігівській області лише 6 випадках замовники так і не відреагували на висновки моніторингу і не усунули порушення.
У всіх інших випадках за результатом перевірок порушення були усунуті. Так, 91 закупівлю було відмінено замовником для усунення порушень, в 79 процедурах було внесено відповідні зміни, 19 договорів по проведеним закупівлям взагалі було розірвано.
Тож як показують результати лише у 11,7 % перевірених закупівель замовники не реагують відповідним чином на висновки моніторингу.
Варто зазначити, що, якщо порушення не усунуто замовником самостійно, то територіальний орган ДАСУ проводить перевірку закупівлі відповідно до Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", що передбачає перевірку замовника вже за місцем знаходження і не обмежується перевіркою лише самої процедури закупівлі.
Тож, результати проведених перевірок ДАСУ показують, що дана практика є ефективною і дозволяє в більшості випадках попередити порушення розпорядників бюджетних коштів ще під час самої закупівлі та запобігти негативним наслідкам. В той же час залишається відкритим питання можливостей органів ДАСУ відслідкувати всі закупівлі з можливими порушеннями, адже, як показують результати моніторингу, лише трохи більше 10% закупівель в Чернігівській області перевірено за півроку 2019.
Останні новини Чернігівщини
На Чернігівщині поліцейські скерували до суду справу міжрегіональної організованої злочинної групи, яка створила нарколабораторію промислових масштабів 16:42
Слідчі поліції Чернігівщини завершили досудове розслідування та скерували до суду обвинувальний акт щодо членів організованої злочинної групи. Фігуранти створили потужну лабораторію з виготовлення психотропів з подальшим їх збутом оптовими партіями до різних областей України. Злочинний прибуток наркоділків щомісяця сягав понад 25 мільйонів гривень.
Дігтярівський професійний аграрний ліцей здійснює підготовку кадрів для сільського господарства 16:10
Наразі в закладі освіти триває вступна кампанія, а отже кожен випускник дев'ятого або одинадцятого класу може стати учнем цього профтеху.
У Чернігові демонтують ще понад 30 незаконних тимчасових споруд 15:47
На засіданні виконавчого комітету Чернігівської міської ради 9 липня 2025 року погодили рішення комісії з демонтажу тимчасових споруд. Йдеться про 32 об'єкти, які були встановлені без дозвільних документів у різних частинах міста.
У Прилуках поліцейські разом із рятувальниками продовжують проводити профілактичні рейди у місцях відпочинку поблизу водойм 15:07
Інспектори служби освітньої безпеки Прилуцького районного відділу поліції спільно з співробітниками ДСНС проводять профілактичну роботу серед населення, яка спрямована на запобігання нещасним випадкам під час літнього відпочинку біля води.
Поширював злочинний вплив та керував вчиненням злочинів – до 9 років за ґратами засуджено жителя Ніжинського району 14:47
За публічного обвинувачення прокурорів Чернігівської обласної прокуратури вироком Ніжинського міськрайонного суду затверджено угоду про визнання винуватості та визнано винним жителя Ніжинського району у встановленні та поширенні злочинного впливу, втягненні неповнолітнього у протиправну діяльність, незаконному придбанні та зберіганні з метою збуту особливо небезпечного наркотичного засобу, незаконному зберіганні наркотичних засобів без мети збуту, крадіжці та вимаганні (ч. 3 ст. 27 ч. 4 ст. 185, ч. 4 ст. 189, ч. 2 ст. 255-1, ч. 1 ст. 304, ч. 2 ст. 307, ч. 1 ст. 309 КК України).